Traction Avant

Op de Bezuidenhoutseweg in Den Haag staat regelmatig een Citroën Traction Avant. Meestal in de buurt van een aantal andere auto’s van het Franse merk avec le double chevron. Zelf heb ik ze nooit gehad of gereden. De Tractions. Ik
vond ze er vroeger enorm ouderwets uit zien. Als liefhebber van Italiaanse en Engelse sportwagens deden die ouderwets ogende  Franse auto’s mij niets. In de loop van de jaren raakte ik echter ook geïnteresseerd in oudere auto’s. Zelfs

de eerste auto’s die nog op koetsen leken vind ik nu machtig interessant om te zien.De Traction van de Bezuidenhoutseweg ziet er aardig uit maar verkeert zeker niet in een topstaat. Voor mist een kentekenplaat en er mist een
wieldopje. Er zit geen achterbank in de auto. De auto is in Nederland op 29 oktober 1971 op kenteken gezet. Hij zag in 1953 het levenslicht. Het is een 11B met een rijklaar gewicht van 1280 kilo. Wanneer de auto een achterbank heeft
kunnen er met gemak vier volwassenen in. Het was destijds een grote en luxe auto. Er is ook een aparte club voor. Klik op: https://www.traction-avant.nl/. Wanneer je op de website rond kijkt zie je dat men uiterst actief is. Je kan ook
heel gedetailleerd alle verschillen vinden van de verschillende types. De Traction Avant is van 1934 tot en met 1957 gebouwd in allerlei verschillende uitvoeringen. Ons fotomodel is al eerder door mij gefotografeerd. Dat was voor
een artikel in het helaas niet meer bestaande magazine Het Automobiel Klassiek. In mijn artikel met de titel de laatste mijl in stijl was te zien dat de Traction in gebruik was als lijkauto. Dat is ook de reden dat er geen achterbank in zit. Ik heb speciaal ook een aantal oude foto’s geplaatst. De fotosessie vond
destijds plaats bij Landgoed Voorlinden op een nare donkere regenachtige dag. Dat was voor de eigenaar van de auto geen enkele belemmering om te komen. Ik heb een leuke video voor je gemaakt. Klik op deze link om de video te bekijken:
 https://youtu.be/txbLfdvQCPk

Op mijn Facebookpagina staat een fotoalbum met een leuke selectie foto’s:
https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3001748989950664

 

Oude artikelen