Spyker


Als Formule 1 liefhebber heb ik vanzelfsprekend een klein oranje schaal-model in de kast staan. Met achter het stuur Christijan Albers. Het vroegere Midland Formula one team werd in 2006 omgedoopt tot Spyker F1. Ik heb de sympathieke Christijan meerdere malen mogen ontmoeten en spreken. De laatste keer dat ik hem zag was bij de finish van de ZZF rally in het Louwman museum in Den Haag. Daar kijken we nu naar een aantal oude Spyker auto's. 


Ik geef het maar direct toe. Ik wist het ook niet. De Gouden Koets die tot 2016 iedere derde dinsdag van september voor Prinsjesdag werd gebruikt is gebouwd door de gebroeders Spijker. In 1880 begonnen Hendrik Jan en Jacobus Spijker met de bouw en het onderhoud van koetsen. In 1896 verhuizen ze het bedrijf naar Amsterdam en richten daar N.V Rijtuigfabriek v/h Gebr. Spijker op. In 1897 krijgen ze van de gemeente Amsterdam de opdracht om de Gouden Koets te bouwen. Dat is een cadeau van de inwoners van de stad Amsterdam voor de jonge Koningin Wilhelmina wanneer ze in 1898 tot Koningin wordt gekroond.


De jonge Koningin wilde echter geen cadeaus en daarom werd de koets pas voor de eerste keer gebruikt tijdens haar huwelijk in 1901 met Prins Hendrik. Onder de portieren van de Gouden Koets is een plaatje aangebracht met daarop de volgende tekst: “Gebr. Spijker ontwerpers en makers, Amsterdam Ad 1898”.


In 1898 gaan de broers Spijker-Benz automobielen met Benz motoren in licentie assembleren. In een nieuw pand aan de Amsteldijk in Amsterdam. De nieuwe naam van het bedrijf wordt N.V Industrieele Maatschappij Trompenburg.


In 1903 wordt er gekozen voor Spyker als bedrijfsnaam. Dat is ook het jaar dat de eerste vierwielaangedreven zescilinder auto met vier remmen door de broers op de markt wordt gebracht. De auto was zijn tijd ver vooruit en ik mag er heel graag op het gemak omheen lopen om te kijken naar de prachtige techniek. De auto staat op een prachtige plek in het museum en er zijn ook bankjes zodat je lekker kan gaan zitten en rustig naar deze high-tech supercar uit 1903 kijken.  


In het mooie Louwman museum staan meer Spyker automobielen. Er is een speciale hal waar ze staan. Daar staat ook een deel van de poort die toegang gaf tot het bedrijf in Amsterdam. Vlak voor je bij het restaurantgedeelte komt staan er ook originele machines van het bedrijf. Met het bedrijf van de broers liep het slecht af. In 1907 kwam Hendrik Jan Spijker om het leven bij de scheepsramp met de SS Berlin waarop zijn broer Jacobus Spijker zich uit het bedrijf terug trok. Klik op https://youtu.be/dDRcUflNmYg voor mijn korte video.
Meer informatie over Spyker en het Louwman museum kan je vinden op:

Oude artikelen