Porsche 911 en 912

Wie kent de Porsche 911 niet? Het is de droomauto van velen. Het is een supersportwagen met achterwielaandrijving en een zes cilinder boxermotor die achterin de auto gemonteerd is. Tot en met modeljaar 1998 was de motor zelfs
luchtgekoeld.  Pas vanaf dat moment werden de auto’s voorzien van motoren met vloeistofkoeling. Daar was geen ontkomen aan door de steeds strenger wordende milieueisen. De Porsche 911 werd in september 1963 aan het publiek
getoond op de Frankfurter autoshow IAA als opvolger van de 356. Het nummer dat op de auto stond was echter geen 911 maar 901. Op de show stonden een 356 coupe en een 356 cabriolet naast de 901. Tot de verbazing van velen was
de auto het enige exemplaar. Er konden geen testritten worden gemaakt. In 1964 werden er een tachtigtal auto’s gebouwd van het type 901. Daarna werd de aanduiding gewijzigd in 911. Peugeot claimde namelijk het alleenrecht op het gebruik van de 0 in het midden van de cijferreeks. Een Porsche heeft nooit op
mijn verlanglijst gestaan. Tenminste geen 911. Wel heb ik een tijd gekeken naar de Boxster in cabrioletuitvoering. Omdat Judge John Deed daar mee reed en ik dat een geweldig mooie auto vond. De eerste types hadden echter allemaal problemen met de motor. Als die nog niet vervangen was viel je in de prijzen.
Ik heb een leuke video voor je gemaakt: https://youtu.be/yVponBrmwbs

In het fotoalbum op mijn facebookpagina staat een leuke fotoselectie:
https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.2968681719924058 

Oude artikelen