Foto van de dag Jabbeke

Vroeger reed ik regelmatig met de auto door Belgiƫ op weg naar het Franse Calais. Ik kon kiezen om naar Lille te rijden en vandaar naar Duinkerken te gaan of om richting Oostende te rijden en vandaar naar Frankrijk te sturen. Wanneer
ik daar voor koos kwamen we steevast langs een plaats met de naam Jabbeke. Voor mij als autoliefhebber heeft Jabbeke een magische klank. Omdat er sinds jaar en dag door allerlei Engelse autobouwers snelheidstesten werden gehouden. In Engeland gold namelijk een maximumsnelheid en dat was in BelgiĆ« destijds niet zo. Vanaf 1949 reed Jaguar daar en in 1953 wist mijn held Norman Dewis daar met een XK een gemiddelde snelheid te bereiken van 277 kilometer per uur. In 2012 besloot ik om een paar foto’s te maken van het bord Jabbeke. Toen ik op een koude dag in maart van het parkeerterrein terug liep om de foto’s te maken zag ik dat ik over de oude weg liep. Hier is een leuk stukje over Norman: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130303_00490032

Oude artikelen