Koninklijke automobielen

Pas geleden reed ik door het Haagse bos met mijn auto toen de prachtige zeer lange Audi limousine van onze Koning naast me voor het stoplicht kwam staan. De Koning zat er niet zelf in. Jaren eerder had ik de auto ook al gezien. Bij het
stadhuis in Den Haag. De auto is gebaseerd op een verlengde versie van de A8. Er zijn twee van deze auto’s. Ze zijn gebouwd in opdracht van een rijke Friese zakenman door Remetzcar. Dat bedrijf is sinds 5 juli 2018 dicht. De Koning is
niet de enige die gek is op bijzondere auto’s. Ook zijn vader heeft mooie auto’s gehad, net als zijn opa. Bij Paleis ’t Loo in Apeldoorn kan je een aantal auto’s zien die ooit door leden van de Koninklijke Familie zijn gebruikt. Zoals de beige
Cadillac die door Wilhelmina gebruikt is nadat ze was afgetreden als Koningin.


https://www.paleishetloo.nl/blog/de-cadillac-van-wilhelmina/ In 1949 wordt de gebruikte Cadillac gekocht. Voor een prijs van 8500 gulden. De auto stamde uit 1937 en had een acht cilinder motor van 5,67 liter. De Cadillac ging vier jaar na de aanschaf bij de importeur K. Landeweer te Utrecht alweer de deur uit en
werd toen vervangen door een nieuwe Mercedes Benz 300 cabriolet, die zich al jaren in de collectie van Paleis Het Loo bevindt. In 2017 ben ik met mijn vrouw bij de auto’s wezen kijken. Ze stonden in de voormalige stallen die op dat moment nog niet waren gerestaureerd. Er stonden ook een paar koetsen. In de
collectie stond een Minerva en iets verder een Winton Landaulet die nog in de twintiger jaren door Koningin-moeder Emma was gebruikt. Er stond een verlengde Granada, een 2,8 Ghia, die door Koningin Beatrix was gebruikt van
1983 tot 1991. Ook stond er een verhoogde en verlengde Scorpio die eveneens door Beatrix was gebruikt van 1993 tot 2006. In 1998 koos ze voor een Volvo S 80 als eerste auto. Die auto hebben we ooit gezien bij de Veteranendag in Den
Haag. Hij werd toen gebruikt door Prins Willem Alexander. Met kenteken AA 86. Dat zit tegenwoordig op zijn verlengde Audi A8. De leukste auto die ik in Apeldoorn bij Paleis ’t Loo  zag was de grote Amerikaanse cabriolet. Het is een
Ford Ltd. De auto werd onder andere gebruikt voor de rondrit op Koninginnedag na het defilé. Ik keek er graag naar op tv en ben in 1977 zelf met een vriend op de motor op Koninginnedag naar Soestdijk geweest. De allermooiste auto die er
staat is naar mijn mening een Fiat 2300 S coupé. De auto was een cadeau voor Prins Claus van Fiat in verband met zijn huwelijk met Prinses Beatrix in 1966. Op het dashboard staan drie kleine fotootjes van zijn zonen. De Fiat bleef tot
1974 in gebruik. In de stallen in Apeldoorn staan geen Ferrari’s. Hoewel Prins Bernhard daar gek op was. In het prachtige Louwman museum in Den Haag staat één van de Ferrari’s die ooit van de Prins is geweest. Ik heb een korte video voor je. Klik op deze link:
https://youtu.be/8soBRosDbuo
Op mijn Facebookpagina staat een leuk fotoalbum met een selectie van foto’s:




Oude artikelen