Foto van de dag Alfa Romeo Alfetta

De rode schoonheid op de foto is een Alfa Romeo. Een Alfetta. Ik dacht dat het een 1,6 was maar bij de RDW staat te lezen dat de auto echt een 1,6 is en uit
1981 stamt. De eerste Alfetta 1,6 die op de markt kwam was namelijk uitgerust met enkele koplampen terwijl de 1,8 dubbele koplampen had. Later kwam er een 2,0 versie en die had rechthoekige lampen. Vandaar mijn verwarring. Ik heb een aantal leuke herinneringen aan de Alfetta. In 1975 zat ik in Apeldoorn op de middelbare school. Ik kreeg natuurkunde van een leraar waarbij alle proeven mislukten hoewel hij ingenieur was. Ik vond het geen goede leraar maar hij reed wel in een prachtige zachtgele bijna nieuwe Alfetta 1,8 met dubbele koplampen. Wat maakte die auto een geweldig geluid! In 1980 kocht ik zelf een Alfetta 1,8 uit 1974. De auto had enorme last van roestvorming. Je kon met je hand aan de voorkant tussen de voorruit en het dak maar wat reed hij geweldig. Althans nadat de koppeling was vervangen. Ik ben er mee op vakantie geweest. Naar Bretagne. Ik reed om 12 uur 's avonds weg uit Den Haag en was drie uur later in Parijs. Twee uur later was ik bij Le Mans. Daar stopte de snelweg. De eerste 700 kilometer had ik achter de rug. Nu de laatste 300 kilometer nog. Vijf uur later arriveerde ik op de camping in Penthievre. Precies op tijd voor de koffie.

Oude artikelen