Racen met een klassieke MG, Triumph of Healey

Jaren geleden had je een onderdelenleverancier van MG onderdelen waar ik vaak kwam. Die was in Hillegom gevestigd. Het bedrijf heette Octagon Spares. In de catalogus die ze klanten mee gaven kon je lezen dat ze agent waren voor
het Engelse Brown and Gammons. Dat was en is gevestigd in het plaatsje Baldock in de High Street. In het verleden zijn mijn vrouw en ik er regelmatig wezen kijken. Bij Brown and Gammons werden namelijk niet alleen onderdelen verkocht maar ook auto’s en er was een complete workshop. Daar werden
standaard- én race- MG’s geprepareerd. Het was destijds mijn droom om ook met een MG te gaan racen. Met een B natuurlijk. Bij Octagon Spares in Hillegom werd niet gesleuteld maar er stond wel altijd een racer in de grote hal waar de onderdelen lagen. Eigenaar Gerard racete met die MG B. In Engeland. Niet voor de snelheid maar voor de lol. Hij reed op heelhouden vertelde hij me. Ik kan me
nog herinneren dat ik hem in 1994 op Silverstone heb zien rijden in een heel vol veld waar ook een 6R4 reed die net zo snel was als een gemodificeerde MG B met een V 8 onder de motorkap. Die wagens waren spectaculair snel. In die tijd kon je ook in Nederland met een klassieke MG racen. Bij MG competitions
bijvoorbeeld. Al snel mochten daar ook Austin Healey’s mee rijden. Dat werd gedaan om ervoor te zorgen dat de startvelden vol genoeg waren om het betaalbaar te houden. Toen er steeds minder Healey’s en MG’s waren mochten ook klassieke Triumphs mee rijden. Maar racen is kostbaar en de jeugd kiest blijkbaar voor een andere hobby of racet liever met andere auto’s. Zodoende zie je zelden nog MG’s of Triumph’s of Healey’s op het circuit. Het was dan ook een
grote verrassing om te zien dat ze op 30 augustus op circuit Zandvoort werden uitgeladen en geprepareerd om dat weekend te gaan racen. Ik heb een korte video kunnen maken. Die kan je hier zien: https://youtu.be/we1wwLPsBhA. Ons fotoalbum staat hier: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2300628780062692
 


 
 

Oude artikelen