Jachtschotel

Nu het weer eerder donker wordt en de temperatuur zakt smaakt een stevige ouderwetse stoofschotel buitengewoon goed. Jachtschotel is een ouderwets lekkere stoofschotel waar je de tijd voor moet nemen om hem te bereiden.
Je maakt jachtschotel met stoofvlees, bruine bonen, ui, laurierblaadjes, zwarte peper, bouillonblokje, kruidnagel, margarine. Jachtschotel is bij uitstek geschikt voor hele koude dagen in de herfst, de winter en de vroege lenteperiode.

Wat voor keukengerei heb je nodig?
-een pan om de jachtschotel in te stoven. De mijne is van Le Creuset
-een set vlammenspreiders wanneer je net als ik op gas kookt
-een koekenpan om de ui in te fruiten
-een ovenschaal
-een zeef



De ingrediënten
-sucadelapje
-blik of pot bruine bonen
-uien
-laurierblaadjes
-zwarte peper
-bouillonblokje
-kruidnagel
-margarine

Maak de gewenste hoeveelheid uien schoon en snipper ze klein. Fruit ze in een koekenpan met wat margarine op een laag vuur lichtbruin. Snij de sucadelapjes in kleine stukjes. Ik haal de grotere stukken vet er uit. Braad de stukjes vlees in de braadpan met wat margarine rondom bruin. Open het blik of de pot bruine bonen en giet het vocht bij het vlees in de braadpan. Vang de bonen op in de zeef en voeg daarna zoveel bonen aan het vlees toe als gewenst. Voeg het bouillonblokje toe en een paar laurierblaadjes en wat zwarte peper en een heel klein beetje kruidnagel. Doe de deksel op de pan en zet de pan op de kleinste gaspit op de vlammenspreiders. Doe de uitjes als ze lichtbruin gefruit zijn ook in de pan en laat de inhoud rustig twee uur sudderen.
Proef dan of alles op smaak is en voeg eventueel extra peper of kruidnagel toe. Het stoofvlees is na twee uur stoven al wel eetbaar maar wordt veel lekkerder wanneer je nog minimaal een uur wacht. Doe daarom de deksel terug op de pan en laat de jachtschotel nog zeker een uur sudderen. Maak ondertussen puree.
Wanneer de jachtschotel op smaak is giet ik de inhoud uit de braadpan over in een ovenschotel. Daar strijk ik voorzichtig een laag van de aardappelpuree over. Daar overheen kruimel ik een beschuit. Op de laag puree en het beschuitkruim leg ik een paar kleine stukjes margarine. Nu gaat de ovenschaal in de oven die ik op de grillstand heb gezet met de warmte van boven. Wanneer de bovenkant mooi bruin is haal ik de jachtschotel uit de oven en serveer op voorverwarmde borden. Je zou er verse kropsla of komkommer of tomaat bij kunnen serveren. Hier is een leuke video https://youtu.be/TUQvhwbHFVU. Bon appetit!

Oude artikelen