Doek is gevallen voor La Course

Degenen die wel eens naar circuit Zandvoort zijn geweest hebben het gebouw naast de tunnel die toegang geeft tot het binnenterrein van het circuit vroeger waarschijnlijk wel eens gezien. Het zou zelfs kunnen zijn dat je er ooit wat hebt
gegeten of gedronken. Want het was jaren lang een restaurant. Mijn vrouw en ik kunnen ons nog goed herinneren dat we daar vroeger frites gekocht hebben. Op een drukke zonnige dag. Zo’n dag dat het terras voor het restaurant met uitzicht op de baan vol zat. Zo’n portie frites werd meestal vergezeld door een Bavaria. Dat schonken ze daar vroeger. Bij de Historic Grand Prix Zandvoort die in het eerste weekend van september 2019 plaats vond fungeerde la Course nog
als clubhuis van de HARC. Toen mijn vrouw en ik twee weken later op zaterdag 20 september weer op het circuit waren zagen we dat er hekken om het unieke gebouw  waren geplaatst en dat er overal teksten op waren geschilderd. Zoals la Course RIP en van 1953 tot 2019. Blijkbaar zou het gebouw gesloopt worden
maar ik kon nergens vinden wanneer dat precies ging gebeuren. Op zondag 13 oktober waren we weer op het circuit. Bij de finaleraces van de DNRT. We zagen direct dat men met de sloop van La Course was begonnen. Het doek is definitief gevallen voor het gebouw waar ik zoveel goede herinneringen aan bewaar. Hier
is nog een laatste video: 
https://youtu.be/zL0ZYUgV2Hc

Ik kan nergens vinden wat er met de vrij gekomen ruimte gaat gebeuren. Of er op die plek een extra tribune komt of dat er een nieuw modern restaurant komt. In het boek 100 jaar autosport, 50 jaar circuit Zandvoort ben ik geen enkele foto van het gebouw tegen gekomen. Ook in mijn eigen archief heb ik niets kunnen vinden. Jammer maar hier is nog een laatste fotoalbum te zien:
https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2275130439279193      

Oude artikelen