Wilhelminapier in Rotterdam is hot

De Wilhelminapier in Rotterdam is hip en trendy. Je vindt er luxe flats en allerlei bedrijven en trendy eetgelegenheden die gedeeltelijk gesitueerd zijn in de oude gerestaureerde loodsen. Op de kop van de pier zit Hotel New York. Het hotel is
gevestigd in het oude hoofdkantoor van de Holland Amerika lijn. Hotel New York is in 1993 open gegaan. In het begin van de jaren tachtig wilde je niet op de pier komen. De Erasmusbrug was er nog niet en het was een desolate toestand. Ik werkte toen af en toe bij een bedrijf op de Sluisjesdijk en regelmatig reed ik van Rotterdam Noord terug naar de zaak via de Willemsbrug onder het poortgebouw door en daarna zo snel mogelijk langs de Wilhelminapier langs metrostation Rijnhaven rechtsaf naar Charlois. In het midden van de pier in
verzamelgebouw Las Palmas is het Nederlands Fotomuseum gevestigd. Ze hebben daar vaak goede exposities en ik ben er al menigmaal wezen kijken. In hetzelfde gebouw aan de achterkant had TV kok Herman den Blijker zijn restaurant. Ik heb Herman daar een paar jaar geleden gesproken voor een artikeltje over vlees en mocht toen zelf de rijpkast open doen om foto’s te maken. De lucht die ik toen mocht opsnuiven was geweldig. Nu is Mood by
Eveline Wu daar gevestigd. Bij alle eerdere bezoeken was ik met de auto naar de Wilhelminapier gegaan. Er zijn een aantal grote parkeergarages en buiten is er ook veel ruimte om te parkeren. Dit keer had ik besloten om met de trein en de metro te gaan. De laatste keer dat ik in Rotterdam gebruik maakte van de metro zal in 1983 of 1982 geweest zijn. Toen was dit metrostation er nog niet!
Het was een hele aparte ervaring toen we uit de metro stapten. Het perron ligt namelijk schuin. Dat kwam omdat de tunnelbuis er al lag voordat deze halte werd gerealiseerd. Het metrostation heeft een lengte van 135 meter en een entreehal van 12 meter hoog. Het diepste punt van de metrohalte ligt 16 meter onder de grond. Lees het hele verhaal over de bouw op https://www.zja.nl/nl/page/683/metro-station-rotterdam. Toen mijn vrouw en ik er rond liepen om
foto’s te maken reed er ook een New Yorkse taxi rond. Geweldig om die grote gele auto tussen al die oude en nieuwe gebouwen te zien. Ga om de andere foto’s te bekijken naar mijn fotoalbum op facebook https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1693529564105953 en klik op https://youtu.be/qkOSVO4airw om het filmpje te bekijken.

Oude artikelen