Historic Grand Prix Zandvoort was super
Wow! Wat
was dat genieten! Na drie dagen Historic Grand Prix Zandvoort kan ik niet
anders zeggen. We hadden onze tickets al voor de kerst in huis. Vorig jaar
hadden we ook kaartjes voor de Historic Grand Prix gekocht en dat bezoek
smaakte naar meer. Zodoende wisten we dat we bij de Paddockclub moesten
beginnen. We hadden geluk. Nadat we de auto geparkeerd hadden werden we met een
golfkarretje weg gebracht. Zo kwamen we zonder moeite op ons startpunt aan.
Daar zagen we dat BMW drie bijzondere auto’s had mee genomen. Mijn favoriet was
de BMW M1 waar Christian Danner nog mee
gereden had in 1981. Christian Danner
is één van de presentatoren van de Formule 1 bij RTL. De auto zat onder de
custompaint afbeeldingen. Wanneer je aandachtig keek zag je dat het
afbeeldingen waren van beroemde Münchener
eetgelegenheden. Sommigen bestaan nog steeds zoals dit restaurant dat
een uitgebreide kaart heeft: http://www.emmeramsmuehle.de/deutsch. Ernaast stond een McLaren F1 GTR.
Daar zit een twaalf cilinder BMW motor in. Mijn vrouw en ik hebben een hele
groep van die auto’s tijdens de Members Meeting op het Goodwood circuit gehoord en gezien. Ze maken een waanzinnig
geluid en zijn super snel. De motor van de F1 GTR is doorontwikkeld en werd in
de V 12 LMR gebruikt. Deze open auto werd in 1999 eerste bij de 24 uur van Le
Mans. In deze uitvoering beschikte de auto over 580 pk en had hij een top van 350 kilometer. Terwijl wij de auto’s bewonderden werden ze door de technici van BMW klaar gezet voor een demo op de baan. Niemand anders dan Jan Lammers mocht plaats nemen in de V 12 LMR. Het was niet raar dat hij na de demoruns een grote glimlach op zijn gezicht had. Dat had ik zelf niet gezien want ik stond gebiologeerd te kijken en te luisteren naar de kleinste auto’s die deel namen aan de Historic Grand Prix. Naast Mickey’s voor het hek werd een groot aantal venijnig brommende 500cc F3 wagentjes opgesteld. Ik had dit soort racewagentjes al menigmaal op Goodwood tijdens het Revival weekend gezien en gehoord en vind ze uitermate spectaculair. Ook de inmiddels 89 jarige Sir Stirling Moss heeft in deze auto’s geracet. Het concept is eenvoudig. Ze zijn voorzien van motorfietsmotorblokken en hebben vaak geen startmotor of een achteruitversnelling en ze zijn ketting aangedreven. Door het lage gewicht zijn ze ondanks de kleine cilinderinhoud van nog geen 500 cc toch bijzonder rap. Bij de Revival worden ze meestal aangeduwd maar hier zagen we dat men hele aparte externe starters bij had. In mijn video kan je goed zien hoe het starten precies in zijn werk gaat. Meer info over deze leuke auto’s lees je op http://500race.org/. Toen we wat verder liepen zagen we de Silk Cut Jaguar staan die in 1988 Le Mans had gewonnen. Iets verderop had het DAF museum een aantal aparte wagens bij elkaar gezet. Ik vond de DAF coupé met de V8 er in uniek. Plotseling stond ik oog in oog met de uitermate sympathieke Arturo Merzario. Zoals alle eerdere keren dat ik hem zag droeg de in 1943 geboren flamboyante Italiaan weer een modieuze hoed en had hij nog steeds lekker lang haar. Hij was destijds één van degenen die Niki Lauda uit de heftig brandende raceauto heeft gehaald na de crash in 1976 op de Nürburgring. We moeten plaats maken voor een aantal bijzondere Porsches die na een demo terug van de baan komen. De 908 Spyder die bestuurd werd door Gijs van Lennep had ik nog niet eerder gezien. De auto stamt uit 1970 en werd ingezet bij de Targa Florio. De acht cilinder boxermotor van 2997 cc geeft de 545 kilo zware Spyder een top van 275 kilometer per uur. Wanneer we wat later langs het door Porsche ingerichte deel van de paddock lopen zien we hem weer staan. Op dat moment begint net de signeersessie met Harm Lagaaij. Vriendelijk lacht hij ons toe als hij de camera’s ziet. Wij besluiten om nog verder te kijken in paddock twee. Op het duin horen en zien we een aantal oude Formule 1 wagens langs huilen. Wat een geluid! Je zal begrijpen dat er heel veel meer te zien was maar dat het te ver gaat om aan alle auto’s uitgebreid aandacht te schenken. Dit jaar waren er niet alleen raceauto’s. Tot mijn stomme verbazing waren er ook een flink aantal oude motorfietsen aanwezig. Geen tweewielers maar driewielers! Want ze hadden een zijspan. Iedereen die ooit wel eens naar dit soort motoren heeft gekeken weet dat de bakkenist uiterst actief mee moet werken tijdens het racen. Ze gooien hun lichaam van links naar rechts en hangen regelmatig ver uit de bak boven het asfalt. Deze motoren waren allemaal klassiekers. De tweetakten waren ouder dan 1968 en de viertakten waren van voor 1973. Dit jaar waren er voor het eerst ook een aantal oude DTM wagens aanwezig. Super om te zien. Klik op deze link om mijn video te bekijken: https://youtu.be/zJkuZqptsa0
Klik op de volgende link om onze
fotoselectie van ruim 300 foto’s te bekijken.
Mans. In deze uitvoering beschikte de auto over 580 pk en had hij een top van 350 kilometer. Terwijl wij de auto’s bewonderden werden ze door de technici van BMW klaar gezet voor een demo op de baan. Niemand anders dan Jan Lammers mocht plaats nemen in de V 12 LMR. Het was niet raar dat hij na de demoruns een grote glimlach op zijn gezicht had. Dat had ik zelf niet gezien want ik stond gebiologeerd te kijken en te luisteren naar de kleinste auto’s die deel namen aan de Historic Grand Prix. Naast Mickey’s voor het hek werd een groot aantal venijnig brommende 500cc F3 wagentjes opgesteld. Ik had dit soort racewagentjes al menigmaal op Goodwood tijdens het Revival weekend gezien en gehoord en vind ze uitermate spectaculair. Ook de inmiddels 89 jarige Sir Stirling Moss heeft in deze auto’s geracet. Het concept is eenvoudig. Ze zijn voorzien van motorfietsmotorblokken en hebben vaak geen startmotor of een achteruitversnelling en ze zijn ketting aangedreven. Door het lage gewicht zijn ze ondanks de kleine cilinderinhoud van nog geen 500 cc toch bijzonder rap. Bij de Revival worden ze meestal aangeduwd maar hier zagen we dat men hele aparte externe starters bij had. In mijn video kan je goed zien hoe het starten precies in zijn werk gaat. Meer info over deze leuke auto’s lees je op http://500race.org/. Toen we wat verder liepen zagen we de Silk Cut Jaguar staan die in 1988 Le Mans had gewonnen. Iets verderop had het DAF museum een aantal aparte wagens bij elkaar gezet. Ik vond de DAF coupé met de V8 er in uniek. Plotseling stond ik oog in oog met de uitermate sympathieke Arturo Merzario. Zoals alle eerdere keren dat ik hem zag droeg de in 1943 geboren flamboyante Italiaan weer een modieuze hoed en had hij nog steeds lekker lang haar. Hij was destijds één van degenen die Niki Lauda uit de heftig brandende raceauto heeft gehaald na de crash in 1976 op de Nürburgring. We moeten plaats maken voor een aantal bijzondere Porsches die na een demo terug van de baan komen. De 908 Spyder die bestuurd werd door Gijs van Lennep had ik nog niet eerder gezien. De auto stamt uit 1970 en werd ingezet bij de Targa Florio. De acht cilinder boxermotor van 2997 cc geeft de 545 kilo zware Spyder een top van 275 kilometer per uur. Wanneer we wat later langs het door Porsche ingerichte deel van de paddock lopen zien we hem weer staan. Op dat moment begint net de signeersessie met Harm Lagaaij. Vriendelijk lacht hij ons toe als hij de camera’s ziet. Wij besluiten om nog verder te kijken in paddock twee. Op het duin horen en zien we een aantal oude Formule 1 wagens langs huilen. Wat een geluid! Je zal begrijpen dat er heel veel meer te zien was maar dat het te ver gaat om aan alle auto’s uitgebreid aandacht te schenken. Dit jaar waren er niet alleen raceauto’s. Tot mijn stomme verbazing waren er ook een flink aantal oude motorfietsen aanwezig. Geen tweewielers maar driewielers! Want ze hadden een zijspan. Iedereen die ooit wel eens naar dit soort motoren heeft gekeken weet dat de bakkenist uiterst actief mee moet werken tijdens het racen. Ze gooien hun lichaam van links naar rechts en hangen regelmatig ver uit de bak boven het asfalt. Deze motoren waren allemaal klassiekers. De tweetakten waren ouder dan 1968 en de viertakten waren van voor 1973. Dit jaar waren er voor het eerst ook een aantal oude DTM wagens aanwezig. Super om te zien. Klik op deze link om mijn video te bekijken: https://youtu.be/zJkuZqptsa0