Jan Taminiau in Centraal Museum te Utrecht

Om heel eerlijk te zijn had ik nog nooit van het Centraal Museum in Utrecht gehoord. Dat is op zich niet zo heel raar omdat ik bijna nooit in Utrecht kom.
In 1986 heb ik daar bij Raet een opleiding gevolgd tot Cobol programmeur en van 1990 tot en met 1993 gingen we regelmatig naar de Vehikel beurzen met een stand. Daarna ben ik bijna niet meer in de Domstad geweest. Het museum is gevestigd in een monumentaal pand in de Agnietenstraat. Daar was vroeger het Agnietenklooster in gevestigd.  Het is in april 2016 na een drie jaar durende restauratie open gegaan. Lees meer op: https://centraalmuseum.nl/over/over-het-museum/. Tot en met 26 augustus kan je naar de unieke expositie “reflections” van Jan Taminiau. Er worden erg veel bezoekers verwacht en daarom worden de toegangskaarten uitgegeven in een tijdslot.
Wil je zeker zijn van entree dan is het handig om online te reserveren. Met een museumkaart is dat gratis. Omdat het museum midden in de stad ligt en er nauwelijks parkeerruimte in de buurt is ben ik samen met mijn vrouw met de trein naar Utrecht gereisd. Op een zondag. Vanaf het Centraal Station in Den Haag rijdt de trein in 37 minuten naar het Centraal Station in Utrecht. Van daar hadden we de bus kunnen nemen maar ik had besloten om te voet te gaan omdat ik op die manier wat van Utrecht kon op snuiven. Nadat we het gigantisch grote winkelcentrum Hoog Catharijne uit waren liepen we op het gemak langs café Stairway van mijn idool Henk Westbroek.
Henk maakte begin jaren tachtig deel uit van Het Goede Doel. Ik was een groot fan en had alle lp’s die ze hadden uitgebracht. Later presenteerde Henk een radioprogramma waar ik graag naar luisterde. Vandaar liepen we naar de Oude Gracht en van daar naar de Agnietenstraat. Wanneer je op Google maps naar een wandelroute zoekt word je niet over de Oude Gracht gevoerd.
Heel apart want dat is juist erg leuk en nauwelijks om. Het water ligt ruim twee meter lager en daarnaast bevinden zich zogenaamde werven. Daar zijn allerlei leuke winkeltjes te vinden en allerlei terrasjes. Wij hadden gekozen voor het tijdslot dat om 13.00 opende. Derhalve konden we niet al te lang genieten van al het leuks langs de gracht en liepen we verder. Exact om 13.00 uur arriveerden we in het museum en sloten aan bij de rij wachtenden. Over de expositie kan ik kort zijn. Als je ook maar enigszins geïnteresseerd bent in mode of de prachtige jurk die Koningin Maxima droeg op 30 april 2013 in het echt wil zien is een bezoek aan de expositie van Jan Taminiau een absolute must.
Wil je meer fpoto's bekijken? Klik dan op de link hieronder:
https://www.facebook.com/pg/metdecameraoppad/photos/?tab=album&album_id=1844971622228842

Oude artikelen