Frans Hoogendoorn in Haags Gemeentemuseum


Ik ben gek op mode. Niet de gewone mode maar haute couture. Samen met mijn vrouw ga ik graag kijken als er ergens een expositie is met prachtige kleding in de hoofdrol.
Zo zijn we dit jaar al naar exposities van Puck en Hans geweest en van Hubert de Givenchy. Het lijkt wellicht vreemd voor iemand die een blog heeft met de naam Classic Cars and Lifestyle maar dat is het niet.
Wanneer je namelijk naar mooie exclusieve oude auto’s kijkt en naar de bijbehorende reclame- en promotiefolders zie je dat de auto’s vaak vergezeld worden door dames in prachtige kleding van beroemde ontwerpers.
Zo is het gekomen dat de prachtige ambachtelijk gemaakte mode mijn interesse heeft getrokken. Zodoende kwamen mijn vrouw en ik op zondag 5 november 2017 in het Gemeentemuseum om daar allerlei door Frans Hoogendoorn gemaakte creaties te bewonderen. Terwijl ik rond liep en foto’s maakte zag ik dat de enthousiaste Frans zelf aanwezig was.
Gekleed in een leuk ruitjasje dat ik vroeger ook wilde hebben. Al snel raakten mijn vrouw en ik met hem in gesprek. Op mijn vraag of hij altijd in de Molenstraat had gezeten was het antwoord dat hij tot 1992 aan de Mauritskade was gevestigd.
Op een plek waar ik destijds regelmatig langs reed, net als mijn vrouw die toen op de Hooikade werkte. Hij vertelde dat hij nog steeds voor een select gezelschap actief is.  
Je kan tot en met 18 februari 2018 zelf naar het Gemeentemuseum in Den Haag om de creaties van Frans Hoogendoorn te bewonderen. Er is ook een catalogus over de expositie te koop die zeer de moeite waard is en die we natuurlijk zelf ook hebben gekocht.

Oude artikelen