Schildpadden bij Kunstmuseum

De eerste keer dat ik een schildpad bij de vijver van het Kunstmuseum in Den Haag zag zitten dacht ik dat het een sculptuur was. Het bleek echter om een levende schildpad te gaan. Hij zat schuin tegen de rand van de vijver lekker te 

genieten in de zon. Hij bewoog niet. Of was het een zij die niet bewoog. Af en toe knipperde er een oog en wanneer je lang genoeg wachtte zag je ook de kop af en toe iets bewegen. Iedere keer wanneer we een bezoek aan het museum brengen 
kijken we of de schildpad er nog zit. De laatste keer was hij weg. De keer daar voor zagen we echter nog een schildpad. Die zat niet op de kant maar in het water. Het beest was lekker aan het zwemmen. Met een aardig tempo ging die
door het water. We zagen zijn kop opduiken bij de waterlelies en daarna verloren we hem uit het oog. Zouden er meer van die schildpadden in en om de vijver leven? Er was niemand om het aan te vragen. Wij hadden vroeger ook een
schildpad. Die mocht met lekker weer ook buiten in de tuin lopen. Dan ging onze hond tegen hem staan blaffen en trok hij zich terug onder zijn schild. Lekker puh, stomme hond leek de schildpad dan te denken. Op een bepaald moment waren
we de schildpad kwijt toen hij lekker buiten rond liep. Ik kan me niet herinneren dat we hem ooit nog terug gevonden hebben. Hoe zal het met de schildpadden bij het Kunstmuseum aflopen? Zijn die op een bepaald moment ook gewoon weg of gaan ze nu aan een lekkere winterslaap beginnen en zien we ze weer terug in het voorjaar? Ik heb ook een video gemaakt:https://youtu.be/E6elx6JCmuM


Oude artikelen