Rolls Royce onder zeil

Eigenlijk kan ik me niet herinneren dat ik in Nederland wel eens een aparte auto in de buitenlucht heb kunnen spotten. Maar op vrijdag 30 juli zag ik tot mijn stomme verbazing deze auto staan. Je kon zien dat hij ooit onder een dekzeil had 
gestaan. Dat zeil was zelfs met zeer solide spanbanden om de auto getrokken om de best wel bijzondere auto te beschermen tegen de elementen. Dat zeiltje heeft echter zijn beste tijd gehad. Daardoor kon je zien dat de motor uit de auto was
gehaald. Je kon ook zien dat de motorkap ontbrak en de grille. De auto fascineerde me maar het was voor mij niet direct duidelijk wat voor auto het was. Ik vond hem er wel groot en luxe uit zien. Ik kon nergens badges of emblemen
ontdekken en natuurlijk klim ik niet over hekken en dergelijke. Daar kwam nog bij dat het op het moment dat ik de auto voor het eerst zag heel hard regende en ik daarom geen zin had om mijn niet waterdichte camera nat te laten worden. Toen
ik de foto’s thuis beter bekeek zag ik dat de motorkap uit twee delen moest bestaan. Omdat in het midden van de motorruimte nog een strookje blauw zeil liep. De elektronica die ik zag leek me Engels. De achterlichten in donkerrood
duiden op een Amerikaanse import auto. Het kenteken was niet te lezen maar een plaatje in de motorruimte gaf het geheim prijs. Het was een Rolls Royce. Maar nu wilde ik nog weten om wat voor model het ging. Dat kostte niet zo veel moeite.
Door de vorm van de voorkant en de achterkant dacht ik aan een model uit de jaren vijftig of zestig. Al snel kwam ik bij de Silver Cloud uit. Foto’s van andere motorruimtes die ik op internet bekeek maakten duidelijk dat de ontbrekende motor een zes cilinder in lijn is. Volgens mij is deze auto een Rolls Royce Silver Cloud I. Uit 1958. Hoe lang de auto al op deze plek staat weet ik niet en ik weet ook niet waarom hij buiten staat. Ik heb er een korte video van gemaakt: https://youtu.be/yhtzNtHl41M


 

Oude artikelen