Klassieke auto kopen

Het zou eigenlijk heel leuk moeten zijn. De aankoop van een klassieke auto. Voor veel mensen wordt een jarenlange droom werkelijkheid wanneer ze eindelijk hun droomklassieker kunnen aan schaffen. Er is echter een aantal mensen waarbij de

aanschaf van een klassieke auto geen droom maar een nachtmerrie wordt. Dat was niet nodig geweest. Wanneer ze zich voor de aankoop goed georiƫnteerd hadden. Natuurlijk kan je als je het gevoel hebt dat je niet gekregen hebt wat je
dacht dat je gekocht had verhaal halen bij de verkopende partij. Daar kan ik tot op zekere hoogte bij proberen te helpen. Liever geef ik echter van te voren tips en advies waar je een eventuele miskoop mee kan voorkomen.
Wanneer je een
nieuwe auto koopt zijn de voorwaarden redelijk duidelijk. Je weet wat de prijs is en wat voor garantie je krijgt. De garantie verschilt per merk maar voldoet aan minimale voorwaarden. Wanneer je een jonge gebruikte auto gaat kopen merk je
dat er prijslijsten zijn waar je kan opzoeken wat een auto ongeveer mag kosten. Je kan bijvoorbeeld terecht bij de ANWB. De prijs voor een jonge gebruikte auto hangt onder andere af van de leeftijd en het aantal gereden kilometers. Verder
schrijft de ene auto meer af dan de andere en is er natuurlijk de factor vraag en aanbod die de prijs van een occasion bepaalt. Op bepaalde auto’s krijg je veel garantie en op andere auto’s krijg je minder of zelfs geen garantie. Zelfs bij de
BOVAG gelden verschillende voorwaarden voor de koop van een auto met garantie. Als consument weet je echter toch redelijk waar je aan toe bent maar zal je wel zelf de voorwaarden goed door moeten nemen.
Bij het kopen van een
youngtimer of klassieke auto heb je genoemde zekerheden echter niet. Je zal je voor de aankoop heel goed moeten oriƫnteren en op een heleboel zaken moeten letten. Je hebt als koper een onderzoeksplicht en er zijn een hoop juridische
valkuilen. Daar gaat deze ultieme aankoopgids over. Ik heb rechten gestudeerd en ben daarna ruim twintig jaar werkzaam geweest in de klassieke auto wereld. Daarna heb ik ruim twaalf jaar als journalist geschreven over klassieke auto’s. Ik
heb allerlei verzamelingen gezien en beschreven, ik ben op exclusieve veilingen geweest en bij chique concoursen d’Ć©legance en ik heb ook gesproken met allerlei eigenaren van klassieke auto’s over hun ervaringen. 
Ik heb zo veel mogelijk van
mijn, in al die jaren opgedane ervaringen, in het ebook "de ultieme aankoopgids" opgeschreven en vergezeld met een aantal duidelijke foto’s om de valkuilen en onzekerheden die er kunnen zijn bij de aankoop van een klassieke auto of
youngtimer duidelijk te maken zodat je weet hoe je die situatie kan voorkomen of het risico op een miskoop kan verkleinen. Wil jij een exemplaar van "de ultieme aankoopgids" in je bezit krijgen? Ga dan naar de pagina op mijn blog: 
https://vandenberghjuridischadvies.blogspot.com/p/de-ultieme-aankoopgids.html 



 

Oude artikelen