MG K3 van John Gillett

Het is al weer even geleden dat ik op Zandvoort deze unieke MG zag staan. Op het moment dat ik de uitlaat zag wist ik dat het een speciale auto was. Maar ik
had nooit verwacht dat het verhaal zo apart zou zijn. Dat bleek pas toen ik in mijn archief dook. Wanneer je naar de foto kijkt zie je dat de auto een six branch uitlaat manifold heeft die in één pijp naar een zogeheten fishtail achterdemper voert. Dat uitlaatsysteem was gebruikelijk voor auto’s die in de
jaren dertig op het circuit van Brooklands raceten. Het was dan ook een Brooklands competition systeem. Je kan ook zien dat de K3 is uitgerust met een supercharger. Er werden destijds twee types gebruikt: Powerpluss of Marshall Roots. In de ene uitvoering had de MG K3 een maximum vermogen van 118 bhp
en in de andere uitvoering kwam hij aan 115 bhp. De MG K3 is slechts 33 keer gebouwd. Dit was de laatste auto. Hij werd in 1934 of 1935 gekocht door Prins Chula Chakrabongse van Siam voor zijn neef prins Birabongse oftewel prins Bira. Siam is het huidige Thailand. Prins Bira racete met allerlei auto’s op het circuit van Brooklands. Met deze MG K3 haalde hij een laptijd van 109 mijl. Al
snel werd de MG verkocht aan een Australiër om uiteindelijk, vele jaren later, bij de huidige eigenaar John Gillett te belanden. Die gebruikt de auto nog steeds waar hij voor bedoeld is namelijk om mee te racen. Ik heb mijn best gedaan om de MG van alle kanten op de video en de foto’s te zetten. Helaas heb ik de auto
niet zien en horen rijden. Maar op You Tube heb ik een video gevonden waarin je mee kunt rijden in de MG K3 van John terwijl hij in Zuid Engeland over een voor ons bekende weg rijdt. Ik heb zelf ook een leuke video voor je gemaakt. Klik op deze link om mijn video te bekijken:https://youtu.be/HI4h_6iw1fM
Klik op onderstaande link om meer informatie over de K3 te lezen: https://www.mgownersclub.co.uk/mg-guides/pre-war/mg-k3-magnette

Klik op deze link om de K3 in Engeland te zien: https://youtu.be/akqz1vDQX00


 

Oude artikelen