Elektrische auto bestaat ruim 100 jaar
Je ziet ze steeds vaker in het straatbeeld. Elektrische
auto’s. Hybride auto’s kennen we al wat langer. De meeste mensen denken dat
deze technieken nieuw
zijn. Niets is minder waar. Tevens denken de meeste
mensen dat elektrisch rijden erg milieuvriendelijk is. Ook dat is maar
relatief. Elektrische auto’s stoten weliswaar geen gassen uit op de plek waar
ze rijden maar de elektriciteit die ze gebruiken wordt ook ergens opgewekt en
veel van de centrales die in gebruik
zijn stoken olie of gas of steenkool. Daar
is de uitstoot wel degelijk aanwezig. De accu’s die gebruikt worden om de
elektriciteit in op te slaan zijn een andere bron van vervuiling. Daarbij komt
dat de benodigde grondstoffen voor de accu’s op een uitermate
milieuonvriendelijke manier worden gewonnen. Een ander nadeel van de
elektrische auto is het enorme gewicht. Dat ondervond Porsche al toen hij rond
1898 zijn eerste volledig elektrische auto bouwde. In 1898 ging Ferdinand Porsche aan het
werk bij de firma Lohner. In Wenen in Oostenrijk. Een paar jaar eerder had hij
al bedacht dat hij een naaf kon aandrijven met behulp van een elektromotor. Bij
Lohner werd dat concept toegepast en werd er een automobiel gebouwd met twee
elektromotoren die de voorwielen
aandrijven. Het was eigenlijk nog een koets en er was een batterijpakket nodig dat 1800 kilo weegt. Daardoor was het voertuig zo goed als onhandelbaar en was het beklimmen van een heuvel of berg kansloos. Om een deel van die zware accu’s kwijt te raken bedacht Porsche de volgende oplossing. In 1901 bouwde hij de Mixte. In plaats van de zware batterijen bouwde hij een verbrandingsmotor in van het Duitse merk Daimler. Daarmee realiseerde hij de
eerste hybride auto. Die motor drijft een dynamo aan die de elektriciteit op wekt om de elektromotoren die op de voorwielen zijn gemonteerd van voldoende stroom te voorzien. Er is ook een kleine accu geïnstalleerd om voor een stuk betrouwbaarheid te zorgen en die wordt ook opgeladen door de dynamo. Omdat het in die tijd nog lastig was om diverse aandrijvingen te koppelen besloot hij om de verbrandingsmotor in serie te plaatsen met de elektromotoren. Op deze manier kon de koets voor die tijd gigantische prestaties behalen. Wat te denken van een topsnelheid van 56 kilometer per uur? Naast deze hybride van Porsche kwamen er meer elektrische auto’s op de markt. Mercedes-Benz had al vroeg
elektrisch aangedreven transportwagens in productie. Het in London gevestigde warenhuis Harrods reed vanaf 1919 tot 1930 met Amerikaanse Walker vans. Dat waren elektrische auto’s. Met een topsnelheid van 25 mijl leeg en 19 mijl beladen voldeden ze prima om bestellingen af te leveren in het drukke London.
Ook in Amerika waren de elektrische auto’s mateloos populair. Dat kwam doordat ze beter waren voor de luchtkwaliteit in de stad. In het Louwman museum in Den Haag staan een aantal vroege elektrische auto’s. Er staat ook
een opengewerkte Toyota Prius. Ik heb er een leuke video van gemaakt. Klik op deze link om hem te bekijken: https://youtu.be/QBUkKIfBGto
Op mijn Facebookpagina heb ik een fotoalbum voor je
geplaatst met foto’s:
aandrijven. Het was eigenlijk nog een koets en er was een batterijpakket nodig dat 1800 kilo weegt. Daardoor was het voertuig zo goed als onhandelbaar en was het beklimmen van een heuvel of berg kansloos. Om een deel van die zware accu’s kwijt te raken bedacht Porsche de volgende oplossing. In 1901 bouwde hij de Mixte. In plaats van de zware batterijen bouwde hij een verbrandingsmotor in van het Duitse merk Daimler. Daarmee realiseerde hij de
eerste hybride auto. Die motor drijft een dynamo aan die de elektriciteit op wekt om de elektromotoren die op de voorwielen zijn gemonteerd van voldoende stroom te voorzien. Er is ook een kleine accu geïnstalleerd om voor een stuk betrouwbaarheid te zorgen en die wordt ook opgeladen door de dynamo. Omdat het in die tijd nog lastig was om diverse aandrijvingen te koppelen besloot hij om de verbrandingsmotor in serie te plaatsen met de elektromotoren. Op deze manier kon de koets voor die tijd gigantische prestaties behalen. Wat te denken van een topsnelheid van 56 kilometer per uur? Naast deze hybride van Porsche kwamen er meer elektrische auto’s op de markt. Mercedes-Benz had al vroeg
elektrisch aangedreven transportwagens in productie. Het in London gevestigde warenhuis Harrods reed vanaf 1919 tot 1930 met Amerikaanse Walker vans. Dat waren elektrische auto’s. Met een topsnelheid van 25 mijl leeg en 19 mijl beladen voldeden ze prima om bestellingen af te leveren in het drukke London.
Ook in Amerika waren de elektrische auto’s mateloos populair. Dat kwam doordat ze beter waren voor de luchtkwaliteit in de stad. In het Louwman museum in Den Haag staan een aantal vroege elektrische auto’s. Er staat ook
een opengewerkte Toyota Prius. Ik heb er een leuke video van gemaakt. Klik op deze link om hem te bekijken: https://youtu.be/QBUkKIfBGto