MG TC

Pas geleden was ik in de gelegenheid om twee klassieke MG’s te fotograferen. Eén auto stond buiten geparkeerd en de andere MG stond in het Louwman
museum in Den Haag. Beiden waren het MG TC’s. Kleine Engelse sportwagens.
Het was al in 1923 de droom van Cecil Kimber om kleine competitieve sportwagens te bouwen. De eerste succesvolle MG was de Midget. Die was
gebouwd op basis van de Morris Minor. In 1929 en 1930 boekte de M-type successen. In 1931 werd hij opgevolgd door de indrukwekkende C-type.
In de jaren daarna namen allerlei MG’s deel aan races, trials, endurances etcetera met groot succes. De naam en faam van MG waren gevestigd. De TC
was in productie van 1945 tot 1950. Het was de opvolger van de MG TB die de MG TA had opgevolgd. De TC was uitgerust met een vier cilinder 1250 cc motor. Door zijn leeg gewicht van 820 kilo kon hij rap van zijn plek komen. Iets wat men ook bij de Engelse politie had ontdekt. Daarom werden er een aantal van
dat soort auto’s aangepast voor het gebruik door de politie. De auto die in Den Haag in het museum staat heeft onder andere een bel en twee borden Police. In het boek M.G.s on patrol van Andrea Green kan je lezen dat de motoren vaak voor de politie van meer vermogen werden voorzien. In 1949 kwam er naast de TC ook een opvolger in productie. Dat was de TD. Die werd in 1953 opgevolgd door de TF die vervolgens in 1955 werd opgevolgd door een auto die er veel
moderner uit zag. Dat was de MG A. De rode TC is sinds 2000 in Nederland. De auto stamt uit 1949. Je kan duidelijk zien dat de auto rechts gestuurd is. Voor zo ver ik weet zijn er nooit linksgestuurde TC modellen uit de fabriek gekomen. De TD was daarentegen wel als linksgestuurde versie leverbaar. Hoewel ik de nodige MG’s in mijn bezit heb gehad heb ik nooit een TC gehad. Ik kan dus ook niets zeggen over het weggedrag of over het comfort. Toch ging ik vroeger ieder jaar naar de onderdelenmarkt van de Nederlandse T type owners club. Voor de sfeer en om mijn boekenverzameling aan te vullen!Ik heb ook een korte video gemaakt. Die staat hier: https://youtu.be/pLtI7toFiSE
Op de facebookpagina staan nog wat door mijn vrouw en mij gemaakte foto's: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2203178826474355

Oude artikelen