Historic Grand Prix Zandvoort was geweldig!

Net als in 2018 zijn mijn vrouw en ik ook dit jaar naar de Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort geweest. Dit jaar was het pas laat bekend wanneer het evenement gehouden zou worden. In voorgaande jaren hadden we ruim
voor de Kerst al kaartjes kunnen kopen. Dat lukte dit jaar niet. Daarom besloten we om  een abonnement op RTL GP magazine te nemen. Daar kregen we twee tickets bij. Zoals ik al verwacht had waren het tickets voor de duinen. We hadden geen flauw idee wat we in de duinen konden verwachten omdat we normaliter altijd paddock tickets kopen of evenementen bezoeken waar je
overal kan komen. Op vrijdag 6 september konden we vlak bij het circuit parkeren op Pc. Vanaf die plek konden we bijna direct het duinterrein in lopen. Zo kwamen we voor het eerst van ons leven bij het einde van de Arie Luyendyk bocht en hadden we zicht over het rechte eind. Ongelofelijk dat er in mei 2020 over dat stuk asfalt twintig super snelle moderne F 1 wagens zullen razen.
Omdat het net lunchpauze was besloten we om door te lopen en te kijken bij de auto’s die mee deden aan het NK GTTC. Even verder kwamen we langs een paar 356 Porsches. Niet veel verder had de HARC een aantal aparte auto’s neer gezet. En dat was het eigenlijk wel. Met de duinen kaartjes had je officieel geen toegang tot de tribune en konden we ook niet door de tunnel lopen en naar de paddock gaan. Daarom besloten we om een upgrade te kopen voor 15 euro per persoon. Dat was een geweldige beslissing want nu vielen we met onze neus in
de boter. Het begon al met een tent die nu open was en waar een aantal super stoere DTM Mercedes-Benz wagens stonden. In het verleden hebben we ze op het circuit van Zandvoort te keer zien gaan en op de Nürburgring. Iets verder had Porsche, net als het jaar er voor, weer een aantal prachtige auto’s neer gezet. Nadat we op het gemak om die auto’s heen hadden gelopen besloten we om eerst naar Paddock 1 te gaan om te kijken wat er daar nog aan auto’s bij
was gekomen nadat we donderdagmiddag waren weg gegaan. We werden niet teleurgesteld. Integendeel. BMW stond net als het jaar er voor weer vlak bij de Paddockclub. Ze hadden ook dit jaar weer een set zeer bijzondere auto’s mee genomen. Aan de andere kant werd er heel erg uitgebreid aandacht gegeven aan de auto’s die in 1952 aan de eerste Grand Prix op het circuit van Zandvoort hadden deel genomen. Ondertussen werden er overal motoren gestart en er
werd op het circuit gereden. Het was een geweldige mix van geur en geluid. Wat een sensatie. Hier kan toch geen elektrische auto aan tippen! We liepen weer wat terug om te kijken naar de Formule 1 wagens van onze helden. Mijn vrouw had de auto waar Damon Hill in 1999 mee reed al lang voor ik hem zag gespot. Dat was vroeger haar held. In 2002 heeft ze een heel weekend tijdens
de Goodwood Revival geprobeerd om een handtekening van hem te krijgen. Dat lukte uiteindelijk omdat Damon vanaf de control tower kon zien dat ze een foto van hem had die ik in 1999 had gemaakt toen hij in een oud chauffeurspak Stirling Moss rond reed op zijn zeventigste verjaardag. Ik had geen oog voor die auto want ik was in de ban van de Benetton uit 1992 waar Michael Schumacher
mee gereden had. Toen we weer bij P2 waren werden de motoren van de DTM Benzen warm gedraaid. Het gehuil van de V8 motoren was enorm. Wat was er veel te zien en te horen. Dit was puur genieten! We waren enorm blij dat we besloten hadden tot de upgrade. Wat wel op viel was dat er weinig publiek was. Heel erg weinig zelfs. En dat de mensen die er waren bijna allemaal mannen waren. Die bijna allemaal ouder dan 50 waren. Bij de rijders  zag je dat er veel
meer Engelse rijders dan Nederlanders waren. Wij hebben ook dit keer weer enorm genoten! Ik heb een leuke video voor je gemaakt. Zet je geluid hard en klik op https://youtu.be/H126NnYtfkg om die te bekijken. Een uitgebreid fotoalbum met een selectie van 204 door ons gemaakte foto's is hier te zien:

https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2213380795454158  
 

Oude artikelen