Alfa Romeo C38 Ferrari op circuit Zandvoort

Op vrijdag 23 augustus waren mijn vrouw en ik naar Zandvoort gegaan. Op het circuit zouden er allemaal snelle auto’s rijden van de Duitse Pistenclub. Dat was
voor ons als autoliefhebbers een goede reden om naar het circuit te gaan. Daar aangekomen vielen we met onze neus in de boter. Zaterdag en zondag werd het Spettacolo Sportivo gehouden en daarom arriveerde de ene na de andere Alfa Romeo op het circuit. Plotseling zag ik uit een onopvallende gesloten aanhanger
iets naar buiten komen dat op een F1 bolide leek. Mijn F1 hart begon sneller te kloppen: het zou toch niet waar zijn? Het bleek wel waar te zijn. Het was een Alfa Romeo C38-Ferrari. De auto was die ochtend in Arese opgehaald en werd net op het moment dat wij er waren uit de aanhanger geladen. De auto moest verzet worden maar om hem aan de voorkant omhoog te krijgen moest eerst de
neus gemonteerd worden. Aan de houding van de man die de neus vast hield kon je zien dat die neus niet erg licht was. Toen de neus er eenmaal op zat kon de bolide onder de neus worden opgeheven. Dat was het bewijs dat de neus dus enorm sterk is. Nadat de auto gedraaid was en op zijn plek stond vroeg ik aan de Italiaan die daar de supervisie had of het een originele Alfa Romeo F1 auto
was. De auto kwam inderdaad bij Sauber vandaan maar het was een demomodel voor shows en beurzen. Hij vergezelde de Alfa Romeo bij zijn reizen door Europa. Op één van de foto’s kan je het stuur zien en alle functies die je daar kan in stellen. Het is op geen enkele manier te vergelijken met het stuur
dat we in Woking in 2009 bij McLaren hadden gezien. Dat stuur vonden we toen al erg gecompliceerd maar in tien jaar zijn er de nodige functies bij gekomen. Ik heb ook een kort filmpje kunnen maken:
https://youtu.be/NV9VRqbtYN8. 
Op deze website kan je alle specificaties en andere informatie vinden van de Alfa Romeo: https://www.sauber-group.com/motorsport/formula-1/c38/. Ik had al gemeld dat ik de neus er zwaar uit vond zien maar dat vond ik ook van de auto. Ik vond hem ook groot. Dat klopt wel want hij is 5 meter en 50 centimeter lang en 2 meter breed. Het minimaal leeg gewicht met lege tank maar met rijder is 740 kilo. Begin mei 2020 kan je de echte F1 wagens op het circuit zien!
 Hier kan je nog meer foto's zien: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2199654520160119

Oude artikelen