De affichegalerij: mag het iets meer zijn?

Sinds ik in november 2017 een kortingskaart voor de trein heb aangeschaft reis ik steeds vaker met het openbaar vervoer. Niet omdat het moet maar omdat ik
het handig vind. Tot volle tevredenheid! Dat had ik een paar jaar geleden als fervente automobilist niet kunnen denken en ik zie dat ik op allerlei plaatsen kom waar ik anders nooit geweest zou zijn. Zo ontdekte ik pas geleden in Den Haag onder de grond bij de tramhalte Spui een enorme leuke galerij waar allemaal oude affiches te zien zijn met oude reclame er op. De affiches horen bij de collectie van het Haags Gemeentearchief. Vier keer per jaar wisselt de expositie. Deze expositie met de oude reclamefoto’s en reclameposters is te zien tot 10 oktober. Wanneer je vanaf  het Centraal Station met tram 6 naar de stad reist en uit stapt bij de halte Spui is het even zoeken voor je de galerij ziet.
Maar als je daar eenmaal bent ga je helemaal terug in de tijd met alle leuke reclames die daar hangen. De reclames zijn op Den Haag georiënteerd en dat maakt het extra leuk voor mensen die vroeger ook al in Den Haag woonden of werkten. Ik heb ook een leuke video gemaakt: https://youtu.be/hwJmxfJsWek. Ons fotoalbum staat op facebook: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2229120040546900 

Toen we de foto’s en de videoopnames maakten werden mijn vrouw en ik door beveiligers aangesproken. Of we wisten dat we niet in de tramtunnel mochten
fotograferen? Dat bevestigden we en we vertelden dat we alleen van de affiches in de boven de tramtunnel gelegen galerij foto’s hadden gemaakt. Dat was geen probleem. Ik heb even gegoogled naar wat wel en niet mag in de tramtunnel: https://haagspraak.nl/2014/07/02/fotograferen-in-de-tramtunnel/. Voor openlijk fotograferen in het ov in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en bij de NS gelden allemaal aparte regels. Check de websites. Zolang je echter foto’s van het ov maakt op de openbare weg heb je meestal geen probleem. Meer info over de galerij: https://haagsgemeentearchief.nl/ontdek-de-stad/de-galerij
 

Oude artikelen