Racetransporters
De
laatste jaren zie je ze weer vaker. Totaal gerestaureerde transporters uit de
vroege jaren van de racerij. Het was vroeger niet erg gebruikelijk dat de teams
uitgerust waren met allerlei vrachtwagens om de auto’s en de materialen mee
naar
de circuits te vervoeren. Wanneer je naar de huidige Formule 1 kijkt zie je wat
de teams allemaal met zich mee nemen. Ze hebben om die reden een vloot aan
vrachtwagens in allerlei soorten en maten. Om de auto’s te vervoeren en de
gereedschappen en de spareparts, maar ook voor de hospitalityruimtes.
Formule 1 is tegenwoordig “big business” en de gasten van de sponsoren moeten tijdens hun bezoek aan een Grand Prix flink verwend worden. Het is een heel verschil met de vroege jaren. Daar reed men vaak met de raceauto’s naar het circuit, schroefde daar een aantal onderdelen van de auto en reed er na de race weer mee naar huis. De auto’s waar men de spullen en de auto’s in vervoerde werden na een hard werkzaam leven meestal gesloopt. Waarom zou je immers een oude vrachtwagen bewaren? Om die reden werd de bijzondere
“Renntransporter” die Mercedes-Benz ooit gebruikte om de zilveren bolides mee naar het circuit te rijden op een bepaald moment niet meer gebruikt en de auto verdween van het toneel. Jaren later werd de auto aan de hand van oude foto’s en beschrijvingen weer helemaal nagebouwd. Dat kostte 6000 manuren aan werk. Het resultaat mag er zijn en de auto is een enorme blikvanger. Ik ben er
een groot fan van. Net als van de Fiat 642 RN. De prachtige rode Ferrari transporter is al een aantal jaren te koop als model. In verschillende maten en prijsklassen. Leuk maar nog leuker was het om het origineel te zien en te fotograferen. De muisgrijze vrachtwagen is ook een Fiat 642. Maar hij is ouder
en dat verklaart de verschillen. De vrachtwagen is volledig gerestaureerd en verkeert nu in een “mooier dan nieuw” conditie. Er waren natuurlijk ook kleinere racewagens. Die werden vaak vervoerd op aanhangers of op een VW bus. De bus op de foto is een verlengde versie en werd als zodanig ook ooit gebruikt door de Amerikaanse “Rennstall Bunker”. In de afgelopen jaren zijn er ook een aantal leuke boeken verschenen over de transporters. Eén boek heet “Renntransporter” en is in het Duits geschreven. Twee andere uitgaven zijn in het Engels geschreven: “Inside the paddock” en “Around the circuit”. Ga naar https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1929652457160328 om de overige foto's te bekijken.
uitgerust waren met allerlei vrachtwagens om de auto’s en de materialen mee
Formule 1 is tegenwoordig “big business” en de gasten van de sponsoren moeten tijdens hun bezoek aan een Grand Prix flink verwend worden. Het is een heel verschil met de vroege jaren. Daar reed men vaak met de raceauto’s naar het circuit, schroefde daar een aantal onderdelen van de auto en reed er na de race weer mee naar huis. De auto’s waar men de spullen en de auto’s in vervoerde werden na een hard werkzaam leven meestal gesloopt. Waarom zou je immers een oude vrachtwagen bewaren? Om die reden werd de bijzondere
“Renntransporter” die Mercedes-Benz ooit gebruikte om de zilveren bolides mee naar het circuit te rijden op een bepaald moment niet meer gebruikt en de auto verdween van het toneel. Jaren later werd de auto aan de hand van oude foto’s en beschrijvingen weer helemaal nagebouwd. Dat kostte 6000 manuren aan werk. Het resultaat mag er zijn en de auto is een enorme blikvanger. Ik ben er
een groot fan van. Net als van de Fiat 642 RN. De prachtige rode Ferrari transporter is al een aantal jaren te koop als model. In verschillende maten en prijsklassen. Leuk maar nog leuker was het om het origineel te zien en te fotograferen. De muisgrijze vrachtwagen is ook een Fiat 642. Maar hij is ouder
en dat verklaart de verschillen. De vrachtwagen is volledig gerestaureerd en verkeert nu in een “mooier dan nieuw” conditie. Er waren natuurlijk ook kleinere racewagens. Die werden vaak vervoerd op aanhangers of op een VW bus. De bus op de foto is een verlengde versie en werd als zodanig ook ooit gebruikt door de Amerikaanse “Rennstall Bunker”. In de afgelopen jaren zijn er ook een aantal leuke boeken verschenen over de transporters. Eén boek heet “Renntransporter” en is in het Duits geschreven. Twee andere uitgaven zijn in het Engels geschreven: “Inside the paddock” en “Around the circuit”. Ga naar https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1929652457160328 om de overige foto's te bekijken.