De hippie eend

Toen ik jong was reed ik motor. Ik was totaal niet geïnteresseerd in auto’s. In de winter van 78 op 79 was er echter zo veel sneeuw gevallen dat ik niet meer
op de motor kon rijden. Ook het openbaar vervoer kon het niet aan en reed niet. In mijn toenmalige vriendenclub was er iemand die een lelijke eend had. Met die auto kon hij wel overal komen. De lichte voorwielaangedreven auto had
helemaal geen moeite met de sneeuw en de gladheid. En doordat de luchtgekoelde motor de binnenruimte verwarmde was het in de auto ook aangenaam warm. Hij was zo vriendelijk om voor taxi te spelen en iedereen die
wilde op te halen en thuis te brengen. Het was voor mij reden om begin 1979 toch maar mijn autorijbewijs te halen. Toen was de eend al 30 jaar leverbaar. De auto die destijds ontworpen was voor Franse boeren had de harten van allerlei mensen gestolen die voor weinig geld auto wilden rijden. De auto was
geliefd bij studenten en bij hippies en allerlei alternatievelingen. De auto’s waren zo ongeveer onverwoestbaar en als er iets sneuvelde haalde je op de sloop gewoon een nieuw onderdeel. Zo zag je veel eenden rijden met allerlei
verschillende kleuren plaatwerk. Andere eenden waren bestickerd of beschilderd. Zo’n eend kan je tot en met 19 mei zien in het prachtige lentepark Keukenhof. Hier is een filmpje van deze leuke bestickerde eend:
https://youtu.be/9UTSt0ZxEAo
 

Reacties

Oude artikelen