De eerste Tulpenrallye in 1949
In mei 2008 was het voor de verandering eens een keer lekker weer bij de aankomst van de Tulpenrallye. Jarenlang was de finish van deze rally in
Noordwijk, bij Grand Hotel Huis ter Duin. Dat hotel heet zo omdat het bovenop een duintop ligt. Vandaar heb je een prachtig uitzicht over de zee. Het enige nadeel is dat het er verschrikkelijk kan waaien en dat het er zelfs in de meimaand erg koud kan zijn. Maar zoals geschreven, dat jaar was het echt warm en het was zeer aangenaam om alle deelnemers te zien arriveren. Dat jaar was ook de inrijrichting op het parkeerterrein veranderd waardoor alle deelnemers een rondje reden om het grasveldje met de biertap, de haringkraam en de poffertjestent. Vlak voor de deelnemers het finishpodium op konden rijden stond aan de linkerkant een prachtige witte Riley geparkeerd. Het chroomwerk schitterde in de voorjaarszon en de witte carrosserie was oogverblindend. Op de voorbumper zat een oud rallybord gemonteerd. Al snel werd duidelijk waarom die auto daar zo prominent aanwezig was. Het was een rallybord van de Tulpenrallye uit 1949! Deze auto had in 1949 aan de allereerste editie van de Tulpenrallye deel genomen. Al snel bleek het verhaal nog unieker te zijn. De auto was in 1947, net na de tweede wereldoorlog, nieuw geleverd aan zijn Nederlandse eigenaar. De auto was als speciale optie uitgerust met een groot, door Hollandia gemaakt, schuifdak. De eerste eigenaar had de auto twintig jaar in zijn bezit gehad en toen verkocht maar hij had hem in 1993 weer terug gekocht. In 2008 was deze mijnheer over de tachtig en hij wilde dat zijn auto gerestaureerd zou worden. Daarna zou zijn kleinzoon hem krijgen en tot het moment dat die achttien wordt zou de auto in het Louwman museum gestald worden. In de twintig jaar dat de auto in het bezit was geweest van de eerste eigenaar had hij driehonderdduizend kilometer met de Riley gereden. Daar had de auto twee fabrieksnieuwe motoren voor nodig gehad die hij bij de Riley fabriek in Engeland had laten inbouwen. Beide motoren waren voorzien van het originele motornummer. De auto werd behalve voor het rijden van de Tulpenrallye ook voor andere sportieve evenementen gebruikt. Op de foto kan je hem in actie zien op het circuit van Zandvoort, drie man sterk de bocht in. Samen met een Peugeot en een Lancia. Wat op de foto opvalt is dat de auto nog geen zijspiegels heeft, zo weinig verkeer was er. Vanaf 1992 is de naam Tulpenrallye veranderd in historic Tulpenrallye. De Riley is niet naar de kleinzoon gegaan en staat nog steeds in het Louwmanmuseum.
Noordwijk, bij Grand Hotel Huis ter Duin. Dat hotel heet zo omdat het bovenop een duintop ligt. Vandaar heb je een prachtig uitzicht over de zee. Het enige nadeel is dat het er verschrikkelijk kan waaien en dat het er zelfs in de meimaand erg koud kan zijn. Maar zoals geschreven, dat jaar was het echt warm en het was zeer aangenaam om alle deelnemers te zien arriveren. Dat jaar was ook de inrijrichting op het parkeerterrein veranderd waardoor alle deelnemers een rondje reden om het grasveldje met de biertap, de haringkraam en de poffertjestent. Vlak voor de deelnemers het finishpodium op konden rijden stond aan de linkerkant een prachtige witte Riley geparkeerd. Het chroomwerk schitterde in de voorjaarszon en de witte carrosserie was oogverblindend. Op de voorbumper zat een oud rallybord gemonteerd. Al snel werd duidelijk waarom die auto daar zo prominent aanwezig was. Het was een rallybord van de Tulpenrallye uit 1949! Deze auto had in 1949 aan de allereerste editie van de Tulpenrallye deel genomen. Al snel bleek het verhaal nog unieker te zijn. De auto was in 1947, net na de tweede wereldoorlog, nieuw geleverd aan zijn Nederlandse eigenaar. De auto was als speciale optie uitgerust met een groot, door Hollandia gemaakt, schuifdak. De eerste eigenaar had de auto twintig jaar in zijn bezit gehad en toen verkocht maar hij had hem in 1993 weer terug gekocht. In 2008 was deze mijnheer over de tachtig en hij wilde dat zijn auto gerestaureerd zou worden. Daarna zou zijn kleinzoon hem krijgen en tot het moment dat die achttien wordt zou de auto in het Louwman museum gestald worden. In de twintig jaar dat de auto in het bezit was geweest van de eerste eigenaar had hij driehonderdduizend kilometer met de Riley gereden. Daar had de auto twee fabrieksnieuwe motoren voor nodig gehad die hij bij de Riley fabriek in Engeland had laten inbouwen. Beide motoren waren voorzien van het originele motornummer. De auto werd behalve voor het rijden van de Tulpenrallye ook voor andere sportieve evenementen gebruikt. Op de foto kan je hem in actie zien op het circuit van Zandvoort, drie man sterk de bocht in. Samen met een Peugeot en een Lancia. Wat op de foto opvalt is dat de auto nog geen zijspiegels heeft, zo weinig verkeer was er. Vanaf 1992 is de naam Tulpenrallye veranderd in historic Tulpenrallye. De Riley is niet naar de kleinzoon gegaan en staat nog steeds in het Louwmanmuseum.