Op pad met de gloednieuwe Canon EOS R

Op vrijdag 12 oktober en zondag 14 oktober kon ik op pad met de gloednieuwe Canon EOS R camera. Vrijdag ging ik naar Scheveningen om te kijken wat de nieuwe spiegelloze full frame reflexcamera allemaal kon en zondag ging ik naar
Amsterdam. Vrijdag zat er een 24-70 F4 L is lens op de body met de standaard tussenring en zondag een 24-105 F4 L is lens. Met beide lenzen heb ik de nodige foto’s en filmpjes gemaakt. Door het klapscherm is de EOS R een heerlijke camera om te filmen en voor straatfotografie. Het klapscherm ken ik al van mijn 80D. Scherpstellen doe ik op het touchscreen en dat gaat ongelofelijk snel. Je kan ook op iedere plek op het touchscreen scherp stellen en niet zoals bij de 80D in een beperkt gebied. Wisselen van programmastand is daarentegen lastig omdat alle programma’s onder de mode knop bovenop zitten en als je
daar op drukt zie je op de display of je dan naar de AV of C of TV of andere functie gaat. Dat gaat bij de 80D veel sneller. De rode knop bovenop de EOS R is om te filmen en dat gaat dus veel sneller dan bij de 80D. De videokwaliteit is geweldig en er zijn legio instel mogelijkheden die ik echter niet geprobeerd heb omdat ik daar geen tijd voor had. Behalve de nodige voordelen zijn er ook mindere zaken bij de nieuwe EOS R opgevallen. De accu is erg snel leeg doordat de display continu aan staat. Na bijna 200 foto’s en filmpjes was de accu nog maar voor 25% geladen. De electronic viewfinder flikkert en daarom heb ik hem
bijna niet gebruikt. Je moet dus op het scherm je compositie maken en dat is voor mij lastig zonder bril. Maar wat een genoegen was het om deze camera te gebruiken op plekken waar weinig licht was.  Of om straatfoto’s te maken met behulp van het instelbare scherm. De EOS R overtreft de 80D in bijna alles. Hij is door het ontbreken van de spiegel zelfs wat kleiner en daardoor makkelijker vast te houden. Ook het gewicht is niet zo hoog. Mijn selectie testfoto’s staat op mijn  facebookpagina: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1723913957734180
Deze foto is zondag 14 oktober gemaakt in Stadsarchief Amsterdam met een sluitertijd van 1/60, iso 5000, diafragma F4 en een 24-105 F4 IS L lens. Klik hier voor alle informatie over de EOS R https://www.canon.nl/cameras/eos-r/

Oude artikelen