De Donington collectie sluit de deuren

Op 5 november sluit de Donington collectie de deuren. Is dit de trend voor de komende jaren? Dat er meer musea op autogebied dicht gaan? Een paar jaar geleden ging het Ford museum in Hillegom dicht. De erfgenamen wilden geen
tijd en energie meer stoppen in de verzameling die door pa was opgebouwd. De collectie Fords en memorabilia is afgelopen zomer geveild door Bonhams. Gisteren las ik op een Engelse website dat de Donington collectie hetzelfde lot is beschoren. Op 5 november kan je voor de laatste keer een kijkje nemen in de hallen die vol staan met allerlei Formule 1 wagens. Je zou er nog snel heen
kunnen vliegen want Donington Park ligt vlak bij het East Midlands airport. Of je kan de nachtboot nemen naar Hull. De volgende ochtend rijd je op het gemak naar Castle Donington. In de omgeving zijn voldoende hotels om daar te overnachten. Mijn vrouw en ik zijn er een aantal keer geweest. We waren er voor het laatst in 2014. Toen heb ik gelukkig de tijd genomen om een flink aantal foto’s te maken. Die kan je zien op mijn facebookpagina. Voor F1
liefhebbers was het een Walhalla. Ademloos liepen we tijdens onze bezoeken langs de rijen met supersnelle wagens. Ook uit de begintijd van de F1 was er veel te zien. Zoals de prachtige Vanwalls. Auto’s die ook regelmatig te horen en te zien waren bij de Goowood Revival en het Festival of Speed. In 2012 zagen we al dat er dingen aan het veranderen waren. Een aantal auto’s die we daar in het verleden hadden gezien waren weg. Zoals een Bugatti Royale. Geen echte maar een recreation. Een aantal jaar heb ik er aan getwijfeld of ik die auto daar
echt had gezien maar in 2014 kocht ik het erg leuke en zeer informatieve boek “Thunder in the park” waarin oprichter “Tommy opposite” Wheatcroft vertelt over de opbouw van de collectie, de aanschaf van het circuit, de manier waarop hij zijn vermogen vergaarde, kortom over zijn leven. In dat boek is te lezen hoe en waarom hij die Bugatti liet bouwen. In datzelfde boek kan je lezen dat het er destijds helemaal niet toe deed of een carrosserie origineel was. Zo lang je maar een chassis met een bijpassend motorblok had was de auto “origineel”. In
2014 zagen we dat zoon Kevin een groot aantal militaire voertuigen en andere zaken in de eerste hal had gezet. Het verzamelen daarvan is namelijk zijn passie. Hier is de link naar het zeer uitgebreide fotoalbum: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1726279564164286 ENJOY!

Oude artikelen