Mini's, Monoposto's en MG's bij British Racefestival

Toen we met onze Volvo stationcar door het tunneltje onder de baan van circuit Zandvoort het binnenterrein waren opgereden zagen we ze direct staan. De kleine vertederende Mini’s in racetrim. Het waren deelnemers aan het British Race Festival dat op 7 en 8 juli werd gehouden. Het waren Engelsen.
Ze waren lid van de Mini 7 racing club:http://www.mini7.co.uk/aboutus.php. De club bestaat al sinds 1966 en er wordt geracet met klassieke Mini’s. Ze racen in twee verschillende klassen. De Mini Se7en en de Mini Miglia. Een vriendelijke Engelse deelnemer legde mij uit dat de Miglia de snelste klasse was.
Daar werd met 1300 cc motoren gereden en er waren meer modificaties toegestaan dan in de andere klasse. Hij had zelf net een Mini Miglia gekocht en liet zien hoe ingrijpend de auto was gerestaureerd. Het was heerlijk om weer in het Engels over auto’s te kunnen praten. We liepen verder en kwamen bij een aantal MG B’s aan. Terwijl ik er naar keek zag en hoorde ik dat de Monoposto’s zich opstelden om iets later de baan op te gaan. Terwijl ik om de kleine auto’s
liep om foto’s en een filmpje te maken verbaasde ik me over het gebrek aan bescherming bij de wagens. Je moet een groot hart hebben om hier mee te gaan racen dacht ik. Dan zijn de MG’s die we zagen auto’s van een andere dimensie. De B’tjes en de A’tjes waren veruit de grootste deelnemers.
 

Het was trouwens grappig om te zien dat daar ook de oudste deelnemers mee reden. De bestuurders van de Mini’s waren vele jaren jonger. In gedachten keerde ik terug in de tijd en dacht aan mijn allereerste kennismaking met de Mini. Het was in 1978 dat ik regelmatig met een aantal andere Mini gekken bij
garage Brouwers in Heemstede aan de Zandvoortselaan op zaterdag te vinden was omdat er dan aan de eigen Mini’s en MG’s gesleuteld mocht worden. In 1979 kocht ik mijn eerste Mini en er volgden er nog velen.
Kijk naar mijn leuke video op: https://youtu.be/ZLDWd4csdQs 
en ga naar https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1584283121697265 om de overige foto’s te bekijken. 
 

Oude artikelen