Het dak er af

Mijn buurvrouw heeft het gedaan. Een paar weken geleden. Haar drie jaar oude dichte Mini ingeruild op een open top exemplaar van een paar weken oud. Het is een superdeluxe wagentje. Al snel had ik op internet bij de dealer exact zo’n   zelfde Mini gevonden. Voor iets meer dan 36.000 euro. Een snelle rekensom leerde dat ik dan ruim 20.000 moest bijbetalen op mijn Golf. Tsja. Een kleine
tien jaar geleden was ik nog aan het denken over een open Porsche. Mijn voorkeur ging uit naar de Boxster maar de 911 cabrio was ook niet te versmaden. Ze waren toen nog goed te betalen. Dat was het voordeel van de
crisis. Wanneer je geld had kon je koopjes halen. Heel veel vroeger was ik al helemaal gek van open auto’s. Ik kan me niet herinneren hoe vaak ik de film American Gigolo heb gezien. Niet voor Richard Gere of zijn vrouwelijke tegenspeelster maar om de geweldige opnames van de open Mercedes-Benz SL.
Iedere keer als ik keek droomde ik er van om ook met een open auto te rijden.
Maar dat was in 1980 geen makkelijke opgave. Want in die tijd waren er niet veel cabriolets te koop en de Benz uit de film was onbereikbaar door zijn prijs.
Eindelijk was het zo ver. Het was in 1981. Na lang zoeken had ik een cabriolet gevonden die ik net kon betalen. Of eigenlijk net niet. Hij kostte 2000 gulden. Voor mijn 7 jaar oude Golf kreeg ik 1400 gulden. Een gedeelte van de missende 600 gulden leende ik van een huisgenoot. Toen had ik eindelijk mijn eerste open auto: een rode MG B. Vandaag de dag is het aanbod aan open auto’s enorm. Ze
zijn er in allerlei vormen, maten en prijsklassen. Een zoekopdracht op internet leverde 7396 voertuigen op. Met een linnen dak of een stalen dak. Voor twee personen of voor vier personen. Met automaat of zonder. Met een hardtop of zonder hardtop. Je krijgt er haast keuzestress van. De meeste moderne cabriolets hebben tegenwoordig ook airco. Het lijkt tegenstrijdig maar het is
vaak nuttig. Er zijn soms ook in Nederland dagen dat het te warm is om open te rijden. Wanneer je dan de zomerkap dicht doet kan het goed warm worden in een cabrio zonder die optie. Daar denk ik op dit moment regelmatig aan. Voor de komende periode wordt er een hittegolf voorspeld. Dan vind ik het niet prettig om met een open auto te rijden. In het verleden kwam het regelmatig voor dat ik mijn MG F of Alfa Spider terug bracht en een dichte auto met airco
mee nam.Wanneer ik nu nog interesse in een cabrio zou hebben werd dat geen oldtimer. Dus geen brute Jaguar E-type met een dikke twaalf cilinder motor waar ik in maart 2013 in Engeland in mee mocht rijden. En ook geen gebruikte
Porsche. Ik zou een nieuwe MX 5 kiezen. Die auto vond ik bij de introductie in 1989 al geweldig. Hij ziet er goed uit en is relatief betaalbaar. Hier is een selectie leuke cabrio’s te zien https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1607821982676712  

Oude artikelen