Op pad met het boekenweekgeschenk

Van 10 tot en met 18 maart was het boekenweek. In die periode kreeg je bij aankoop van een boek van €12,50 of meer het boekenweekgeschenk. Dat was dit jaar het leuke boekje  “gezien de feiten” van Griet op de Beeck. Met dat cadeau kon je op zondag 18 maart gratis met de trein op pad.
En dat is iets dat al een tijd op mijn wishlist stond. Ik koos er voor om samen met mijn vrouw van Den Haag naar Amsterdam Centraal te reizen. Een route die ik zo’n veertig jaar geleden voor het laatst met de trein had afgelegd.
In Den Haag stond de trein te wachten en ik nestelde me op de bovenste verdieping bij het raam. Zo kon ik goed zien waar we waren. In de afgelopen veertig jaar is er aan het wegennet nogal wat veranderd. Maar bij het spoor bleek alles nog ongeveer zo te zijn als toen. Moeiteloos kon ik de stations op noemen en al snel waren we in Haarlem. Vandaar was het niet ver meer naar Amsterdam. Het bleek tevens het eindpunt van de reis te zijn. We stapten uit en liepen naar buiten na met het boek te hebben uitgecheckt en daar stond ik na ongeveer veertig jaar: in de drukte voor Amsterdam Centraal.
Toeristen sloten in een rij aan om in een klaar liggende rondvaartboot te stappen. De wind zorgde er voor dat het nog kouder aan voelde dan de thermometer aan wees en ik genoot met volle teugen. Het was heerlijk om daar te staan in plaats van met de auto door de drukte te laveren. Nu kon ik eindelijk op het gemak rond kijken. We gingen naar de achterkant van het station om foto’s te maken van het IJ.
Daar zagen we de pont die naar de NDSM werf vaart vertrekken. We gingen weer naar binnen naar de I Amsterdam winkel. Ik keek mijn ogen uit maar wilde ook nog naar de voormalige eerste klas restauratie op spoor 2B. Voor we aan het eind van de tunnel onder de sporen door de trap op wilden lopen werd mijn vrouw aangesproken door een vriendelijk lachende dame die een boek weg
gaf. Het bleek schrijfster Caroline Ligthart te zijn. Die zich met een koffer vol exemplaren van het door haar geschreven “Russisch Water” bij een incheckpoortje had geposteerd. Er volgde een erg leuk gesprek maar Caroline wilde nog meer boeken uit delen en wij wilden nog naar het  restaurant. Je kan meer over haar lezen op:http://carolineligthart.weebly.com/blog



Er is ook weer een nieuw nummer van Classic Cars and Lifestyle verschenen. Je kan nummer 2-2018 gratis downloaden op de website. Veel leesplezier! Ga naar  https://www.classiccarsandlifestyle.nl/magazine/ voor jouw gratis exemplaar.

Oude artikelen