Solar boot TU Delft gezien in Scheveningen!



Solar boat TU Delft tijdens test gezien bij Scheveningen  


Op dinsdag 4 juli waren mijn vrouw en ik in Scheveningen bij de havenhoofden om wat te fotograferen. Het was een heerlijke rustige dag en de zon scheen er vrolijk op los. Terwijl ik met een andere fotografieliefhebber over camera’s en lenzen stond te praten maakte mijn vrouw al vast wat foto’s. 

Testvaart

Gisteren zag ik pas wat ze geschoten had. De testvaart van de Solar boat van de TU Delft. Op de eerste foto’s  zie je dat de boot een klein rondje uit de haven maakt en gevolgd wordt door een snelle volgboot. Op de volgende foto’s zie je dat de boot in een rap tempo koers zet naar het eind van de haveningang.
Heel leuk is dat je hier de bijzondere constructie van de boot kan zien. Het is een draagvleugelboot. Hij komt omhoog uit het water zodat hij veel minder weerstand heeft. Toen mijn vrouw getuige was van de testvaarten van deze bijzondere boot was er niemand anders te zien die interesse toonde in het project. De studenten doen mee met de Monaco Solar Boat Challenge 2017 van 13 tot en met 15 juli en ze willen ook met deze boot het kanaal over steken.


Monaco Solar Boat Challenge 2017


Het programma van de Monaco Solar Boat Challenge staat op hun website: https://www.yacht-club-monaco.mc/en/regattas-events/events-2017/monaco-solar-boat-challenge/ Je kan meer lezen over de Solar boat van de TU delft op hun website. Klik op http://www.solarboatteam.nl/. Heel erg interessant is het stukje van Suzanne, de Chief Electronics. Daarin schrijft ze hoe frustrerend het is dat er geen uitknop op een batterij zit en over alle kortsluitingen en andere ongemakken die er bij elektriciteit komen kijken. Over het eindeloze testen en problemen oplossen. Daar weet ik alles van uit de tijd dat ik nog op professionele wijze auto’s restaureerde. http://www.solarboatteam.nl/een-kleine-update-van-het-electronics-department/  Daarom denk ik dat het team achter de Solar boat apetrots was op het feit dat de boot op 4 juli zelfstandig kon varen. Dat moment heeft mijn vrouw vast gelegd. Super!

Oude artikelen