Fotomuseum Den Haag


Gerard Petrus Fieret



Als liefhebber van fotografie vind ik het leuk om regelmatig een bezoek aan de diverse fotomusea in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag te brengen. Omdat ik het interessant vind om te kijken wat anderen in de loop der jaren voor foto’s gemaakt hebben. Op 5 juli was het Fotomuseum in Den Haag weer aan de beurt om rond te kijken. Het Fotomuseum ligt links naast het Gemeentemuseum. 

Ik neem dan altijd de tijd om naar de bijzondere architectuur te kijken en wat foto’s te maken voor ik naar binnen ga. Het doel was een expositie met foto’s van Gerard Petrus Fieret. De naam zei me niet veel. De foto’s dateerden uit de periode van 1965 tot 1975. Ze waren bijna allemaal in zwart wit geschoten en een aantal daarvan spraken wel tot de verbeelding. 
Maar bijna aan het eind van de expositie was er plotseling een teken van herkenning. Daar hingen namelijk foto’s die door anderen van Gerard gemaakt waren en op een paar van die foto’s herkende ik de oude man met de lange grijze baard die ik in het verleden in Den Haag op allerlei plekken was tegengekomen als hij de duiven aan het voeren was. Daar had hij een dagtaak aan en fotograferen deed hij in die tijd niet meer. 
Je kan nog tot en met 10 september gaan kijken naar deze expositie. Alle info staat op http://www.fotomuseumdenhaag.nl/  Wanneer je de tentoonstellingsruimte verlaat kom je in de lounge terecht van het restaurant Gember. Daar kan je terecht voor een lekkere lunch of een drankje en in de lounge worden ook regelmatig exposities gehouden. Tot en met 10 september kan je daar kijken naar hele aparte foto’s met uitermate weinig pixels van “gameboycameraman” Jean Jacques Calbayrac. 
Omdat ze zo weinig pixels hebben moet je zo ver mogelijk weg staan van de foto om goed te kunnen zien wat er is vastgelegd. Toen ik er was was het gelukkig erg rustig zodat ik op het gemak kon kijken naar deze bijzondere foto’s. Om deze expositie te zien hoef je geen entree te betalen voor het fotomuseum maar kan je gewoon wat gaan drinken of eten in het restaurant: http://www.restaurantgember.nl/index.  
 

Oude artikelen