Bezoek aan de Ridderzaal


Een kijkje in de Ridderzaal



Binnenkort is het weer Prinsjesdag. Dan zijn alle camera’s weer op de Ridderzaal gericht. Want de Koning zal daar de troonrede uitspreken. Een hoop mensen zouden er bij willen zijn maar er is slechts plek voor 1000 genodigden.


Het was inmiddels ruim dertig jaar geleden dat ik in de Ridderzaal was geweest. Dat was niet op Prinsjesdag maar tijdens een feestavond van de Staatsloterij. De Ridderzaal was vroeger namelijk de loterijzaal. Ik kan me van het bezoek

destijds niet veel meer herinneren. Daarom besloot ik om bij Pro Demos kaartjes te kopen voor een rondleiding. Vrijdag 28 juli was het zo ver. De tour startte in het bezoekerscentrum onder de Ridderzaal. Dat centrum is ook open voor mensen die geen kaartjes voor de rondleiding hebben. Daar staat een leuk miniatuur van de gouden koets en de paarden zoals die op Prinsjesdag door Den Haag trekken. Na het bekijken van een korte film over het ontstaan van het Binnenhof en de Ridderzaal werd er een deur geopend die toegang verschafte tot de steile wenteltrap in de toren die naar de tribune voerde. 
Eenmaal boven kregen we de nodige informatie van onze enthousiaste gids en konden we ons vergapen aan het zicht op de grote zaal met de twee tronen. Ga voor de foto’s naar mijn facebookpagina: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1256702881121959
 

Oude artikelen