Good Food: varkenshaas in mosterd roomsaus



In deze rubriek laten we zien hoe je met verse producten eenvoudige en lekkere gerechten klaar kan maken. Zoals je in Engeland in de pub kan bestellen of in Frankrijk in een bistro of brasserie of in Nederland in een eetcafé.  Je hoeft er geen topkok voor te zijn of over een high-tech keuken te beschikken. Het enige dat je nodig hebt is enthousiasme en wat tijd.



Dit keer gaan we aan de slag met varkenshaas. We bereiden hem met een heerlijke mosterd-roomsaus en zwarte peper. De editor is er gek op en hij weet nog precies wanneer hij voor het eerst varkenshaas in roomsaus heeft gegeten.

De Kloosterhoeve

Dat was in het begin van 1984. Toen was hij vertegenwoordiger in helmen.  Motorfietshelmen om precies te zijn. Op een dag werd de hele ploeg voor het avondeten naar Harmelen geroepen. Naar de Kloosterhoeve. Daar werden de nieuwste helmen door de directeur gepresenteerd. Omdat het na werktijd was werd er tegelijkertijd gegeten. Op de menukaart stond varkenshaas in roomsaus met aardappelpuree en witlof. De collega’s namen dat en ik sloot me daarbij aan.
Wat heb je nodig voor twee personen?

-1 korte varkenshaas van 2,5 a 3 ons
-Dijon mosterd, ik gebruik Maille of Amora
-margarine om te bakken, ik gebruik Wajang
-zwarte peperkorrels in een pepermolen
-0,2 liter slagroom
-koekenpan
-snijplank
Lekker combineren

Op de manier waarop ik de varkenshaas klaar maak is hij erg snel klaar. Zorg er daarom voor dat de andere gerechten die je er bij serveert op tijd klaar zijn. Dit gerecht combineert prima met gekookte aardappels of pommes gratins en als groente kan je sperciebonen of harricots verts of witlof nemen. Als ik tijd heb kies ik voor zelf gemaakte pommes gratins anders neem ik gekookte aardappels.

Aan de slag

Zoals je op de foto kan zien snij ik de varkenshaas in gelijke stukken. Die worden rijkelijk ingesmeerd met de mosterd. Daarna wordt er zwarte peper over heen gemalen. In de koekenpan verhit ik de margarine. Onder regelmatig draaien bak ik de stukjes varkenshaas bruin. Zet het vuur niet te hoog want dan wordt de varkenshaas zo droog als een schoenzool. Kijk of het vlees zo goed als gaar is en leg de stukjes op de snijplank. Weet je niet zeker of de stukjes varkenshaas gaar genoeg zijn? Snij er dan eentje doormidden. Giet de slagroom in de koekenpan met de bakresten en voeg daar mosterd naar smaak aan toe. Roer goed door desaus terwijl je die verwarmt. Leg als de saus klaar is de stukjes varkenshaas terug in de pan en zorg dat ze lekker warm worden terwijl je ze keert. Leg de stukjes varkenshaas op voorverwarmde borden met de aardappels of de pom-mes gratins en de groente en serveer er saus naar smaak bij. Bon appetit!

Oude artikelen