Fotograferen met overjarige film

fotograferen met overjarige film, foto classic cars and lifestyle

Toen ik in 2008 begon als freelance fotojournalist had ik net een jaar een nieuwe hypermoderne digitale camera waarmee ik perfecte foto’s kon schieten voor de artikelen die ik schreef. Het werkte snel en makkelijk en in de jaren die volgden investeerde ik in betere lenzen en camera’s om er op die manier voor te zorgen dat het resultaat steeds mooier werd. Nog niet zo lang geleden ben ik bij wijze van experiment weer met mijn analoge Olympus OM 1 gaan fotograferen. Het eerste zwart wit filmpje had ik zelf nadat het vol geschoten was kapot getrokken maar het tweede filmpje heb ik heel weten te houden en de foto’s waren naar mijn zin. In de tussentijd had ik gelezen dat het mogelijk is om met overjarige film te schieten. Er werd duidelijk verteld dat je niet weet hoe het resultaat wordt
fotograferen met overjarige film, foto classic cars and lifestyle
dus je moet dit niet doen wanneer je goed materiaal moet leveren. Maar omdat ik geen verplichtingen meer heb kan ik in alle vrijheid experimenteren. Ik was er ook al achter gekomen dat er zelfs overjarige films verkocht worden maar ik had zelf nog vier overjarige kleurenfilms liggen zodat ik zonder investering direct kon beginnen. De keus viel op een 200 ASA kleurenfilm van Fujicolor met een expiry date van 11-2013. De keuze voor die film kwam doordat ik drie van deze films had zodat ik in het geval dat de foto’s lukten met dezelfde instellingen door kon fotograferen met de andere filmpjes. Film die over de datum is is helaas niet erg voorspelbaar. Als je fotografeert met overjarige film, dan is er een grote kans dat
fotograferen met overjarige film, foto classic cars and lifestyle
de kleuren minder levendig zijn, dat het contrast wat vervaagt en de intensiteit van de korrel toeneemt. Je weet dus nooit van te voren hoe het resultaat zal zijn en dat is nu net wat het schieten met overjarige film zo leuk maakt! Mijn filmpje was ruim 10 jaar oud en had een isowaarde van 200. Omdat je oude filmpjes moet overbelichten heb ik de ASA waarde op de OM1 ingesteld op 50 en ben ik aan de slag gegaan. Het duurde niet al te lang voordat de 36 opnames gemaakt waren en het werd tijd om de film te laten ontwikkelen. Dat bleek lastiger te zijn dan gedacht maar na wat zoeken kwam ik in Den Haag in de Wagenstraat bij Hafo terecht. Zij ontwikkelen nog steeds zelf en je kan je foto’s daar ook laten
fotograferen met overjarige film, foto classic cars and lifestyle
afdrukken en wanneer je wilt kan je je materiaal zelfs binnen 1 uur ophalen. Dat hoefde van mij niet. Op een zondagmiddag bracht ik mijn rolletje en de maandag daarop haalde ik mijn negatieven op. Thuis gekomen haalde ik ze uit het zakje en hield ze tegen het licht om te zien of er überhaupt iets te zien was en zowaar: ik herkende zelfs wat beelden. Dat was leuk. Nu kon ik op het gemak al mijn analoge negatieven scannen en op de computer naar het resultaat kijken. Ik scan de hele film niet achter elkaar omdat ik dat niet leuk vind maar ik doe het in etappes. Het resultaat is heel grappig. Je ziet geen perfecte superscherpe foto’s met heldere kleuren en dat is precies wat ik wilde. Ik ga de andere drie filmpjes in de toekomst ook zeker vol schieten.

Ga voor leuke video’s naar: https://www.youtube.com/@classiccarsandlifestyle/videos

#bnwphoto #bnwphotography #bandwphoto #bandwphotography #streetphoto #classiccarsandlifestyle #zwartwitfotografie #colorphotograpy #storytelling #everypicturetellsastory
fotograferen met overjarige film, foto classic cars and lifestyle

Oude artikelen