DAF YA 328

Op zaterdag 5 maart 2022 bracht ik met mijn vrouw een bezoek aan het NMM in Soesterberg. Terwijl we buiten liepen om foto’s te maken van de vliegtuigen die daar staan kwam er al snel een militaire vrachtwagen op ons af. Het bleek dat de

DAF YA 328 die middag met liefhebbers rondjes reed. De DAF dateerde uit 1956 en de auto had geen deuren. Heel kenmerkend is de scheve neus. Mijn vader tekende dat soort auto’s vroeger voor mij toen ik klein was samen met de Jeep. Ik
kan me ook nog vaag herinneren dat ik als klein kind in 1963 met zo’n DAF mocht mee rijden in Millingen. Het is geen makkelijke auto om mee te rijden. Er moet zowel bij het op- als het terugschakelen double geclutched worden en bij het
terug schakelen moet er zelfs tussengas worden gegeven om ervoor te zorgen dat de versnellingsbaktandwielen niet knarsen. De YA 328 heeft een zes cilinder benzine motor en weegt rijklaar 6280 kilo. Het laadvermogen bedraagt 2820 kilo.

Je kon zien dat de chauffeur er plezier in had om met de auto rond te rijden want iedere keer dat we hem zagen had hij een grote grijns op zijn gezicht. Ik heb ook een korte video gemaakt: https://youtu.be/ddVrmfh2008


 

Hier is nog een leuke link:  https://defensiefotografie.nl/voertuigen/ya-328/

Oude artikelen