Wegenwacht 75 jaar in het Louwman museum
In april 2021 vierde de Wegenwacht het heugelijke feit dat ze op dat moment 75 jaar bestonden. In 1946 begon men met 7 motorfietsen. Die waren van het merk Harley Davidson. Ze hadden alle zeven een zijspan om het gereedschap in te
vervoeren en ze reden vaste routes over de hoofdwegen. Als ze hun route moesten verlaten werd er een vlag in de berm geplaatst met daarop een berichtje hoe laat de wegenwacht weer terug hoopte te zijn. De opvolgers waren van het merk BSA. De BSA werd opgevolgd door een auto. Een Citroën, beter bekend onder de naam eend. Vanaf het prille begin werden de auto’s door de berijders ingericht. Met eigen gereedschap en allerlei handige dingetjes die onder weg van nut konden zijn. Dat gebeurde ook bij de latere voertuigen en ik was altijd erg verbaasd over de vindingrijkheid van deze en gene. Menigeen had een waterreservoir met kraantje ergens ingebouwd zodat het mogelijk was om onderweg na een klus de handen te wassen. Tegen de tijd dat de eend werd afgelost werd er getest met een bestel DAf. De DAF is echter nooit door de Wegenwacht in gebruik genomen. Dat gebeurde wel bij de Citroën Ami. Na verloop van tijd en vele tienduizenden kilometers kwam er een nieuw type auto
beschikbaar voor de wegenwachters. Dat was de Renault 4. Ik heb die auto’s meerdere malen in actie gezien. Veelvuldig hebben ze mij uit de nood geholpen. In de tijd dat er nog geen mobiele telefoon was waren er praatpalen. Die waren er vanaf 1971 maar pas in 1977 was het netwerk voltooid. Wanneer je van de praatpaal terugliep naar de stil gevallen auto kon je de gele R4 met het grote bord Wegenwacht meestal al zien aankomen. De relatief kleine wagentjes waren werkelijk tot aan het dak volgestouwd met alles wat er nodig was om onderweg de meest uiteenlopende zaken te kunnen repareren. De R4 werd opgevolgd door een Volkswagen Golf en die werd weer opgevolgd door de Sharan. Momenteel zijn er zelfs volledig elektrische auto’s in gebruik bij de Wegenwacht en busjes en motorfietsen en zelfs gewone fietsen. Tot en met 5 september kan je naar het prachtige Louwman museum. Daar is een hele leuke expositie over 75 jaar Wegenwacht te zien. Ik ben er met mijn vrouw op 2 juli geweest. Bij de auto’s in
het Louwman museum was een oude bekende. Dat was de Citroën Ami met DS in het kenteken. Die auto had ik bij het 65 jarig jubileum dat in september 2011 op het Malieveld werd gevierd al gefotografeerd. Toen zat in de aluminium strips op de achterklep van de Ami een bord met de tekst “blij dat ik rij voor u”. Dat was een variant op de slogan van de Bovag “blij dat ik rij”. Ik heb een korte video gemaakt. Klik op: https://youtu.be/hlv47GD-mIM In het fotoalbum op de facebookpagina staat een leuke selectie van onze foto’s: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3920102168115337
https://www.louwmanmuseum.nl/tentoonstelling-75-jaar-wegenwacht-in-het-louwman-museum/
vervoeren en ze reden vaste routes over de hoofdwegen. Als ze hun route moesten verlaten werd er een vlag in de berm geplaatst met daarop een berichtje hoe laat de wegenwacht weer terug hoopte te zijn. De opvolgers waren van het merk BSA. De BSA werd opgevolgd door een auto. Een Citroën, beter bekend onder de naam eend. Vanaf het prille begin werden de auto’s door de berijders ingericht. Met eigen gereedschap en allerlei handige dingetjes die onder weg van nut konden zijn. Dat gebeurde ook bij de latere voertuigen en ik was altijd erg verbaasd over de vindingrijkheid van deze en gene. Menigeen had een waterreservoir met kraantje ergens ingebouwd zodat het mogelijk was om onderweg na een klus de handen te wassen. Tegen de tijd dat de eend werd afgelost werd er getest met een bestel DAf. De DAF is echter nooit door de Wegenwacht in gebruik genomen. Dat gebeurde wel bij de Citroën Ami. Na verloop van tijd en vele tienduizenden kilometers kwam er een nieuw type auto
beschikbaar voor de wegenwachters. Dat was de Renault 4. Ik heb die auto’s meerdere malen in actie gezien. Veelvuldig hebben ze mij uit de nood geholpen. In de tijd dat er nog geen mobiele telefoon was waren er praatpalen. Die waren er vanaf 1971 maar pas in 1977 was het netwerk voltooid. Wanneer je van de praatpaal terugliep naar de stil gevallen auto kon je de gele R4 met het grote bord Wegenwacht meestal al zien aankomen. De relatief kleine wagentjes waren werkelijk tot aan het dak volgestouwd met alles wat er nodig was om onderweg de meest uiteenlopende zaken te kunnen repareren. De R4 werd opgevolgd door een Volkswagen Golf en die werd weer opgevolgd door de Sharan. Momenteel zijn er zelfs volledig elektrische auto’s in gebruik bij de Wegenwacht en busjes en motorfietsen en zelfs gewone fietsen. Tot en met 5 september kan je naar het prachtige Louwman museum. Daar is een hele leuke expositie over 75 jaar Wegenwacht te zien. Ik ben er met mijn vrouw op 2 juli geweest. Bij de auto’s in
het Louwman museum was een oude bekende. Dat was de Citroën Ami met DS in het kenteken. Die auto had ik bij het 65 jarig jubileum dat in september 2011 op het Malieveld werd gevierd al gefotografeerd. Toen zat in de aluminium strips op de achterklep van de Ami een bord met de tekst “blij dat ik rij voor u”. Dat was een variant op de slogan van de Bovag “blij dat ik rij”. Ik heb een korte video gemaakt. Klik op: https://youtu.be/hlv47GD-mIM In het fotoalbum op de facebookpagina staat een leuke selectie van onze foto’s: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3920102168115337
https://www.louwmanmuseum.nl/tentoonstelling-75-jaar-wegenwacht-in-het-louwman-museum/