Waterstof: Toyota Mirai

James May heeft er eentje. Een zwarte. Je kan op you tube zien hoe hij tergend langzaam het kleed waar de auto onder staat van de prachtige zwart glimmende carrosserie verwijdert. Ik zag de Mirai bij het Louwman museum. Toen ik daar op dinsdag 8 juni eindelijk weer naar toe mocht. Bij Toyota gelooft men in de Mirai. 
Ik geloof er ook in. In de Auto, powered by Carros werd ook aandacht aan de nieuwe Mirai gegeven. Heel interessant om verschillende visies van mensen over het rijden op waterstof te lezen. Ik reed vroeger met mijn auto’s op lpg. Dat vonden een hoop mensen ook geen brandstof voor auto’s. Gas was om te koken
werd er vaak gezegd. Mijn auto’s reden prima op gas. Het was alleen lastig om in het buitenland aan gas te komen. Er waren handige gidsen te koop waar in je kon zien waar je in Engeland lpg kon tanken. De informatie klopte maar het was wel jammer dat toen we omstreeks 19.00 uur bij Maidstone de tank met lpg wilden vullen te horen kregen dat dat niet meer ging hoewel het station tot 20.00 uur
open was. Er werd zo weinig lpg verkocht dat men de lpg installatie al had afgesloten. Onze Volvo 245 reed niet op benzine en we waren genoodzaakt om een vlakbij gelegen hotel te nemen. Het heette het Great Danes of Maidstone en het was in onze ogen schreeuwend duur. In het restaurant mocht je alleen eten wanneer je een pak aan had als man. Dat had ik niet bij en uiteindelijk liep de
ober samen met mij naar een tafel terwijl hij een servet voor mijn spijkerbroek hield. De stropdas en het jasje kon ik van ze lenen. Dit verhaal speelt zo’n dertig jaar geleden maar op het moment van schrijven kan je op slechts een paar plekken in Nederland waterstof tanken. Verder lijkt de Mirai me een veel betere oplossing om mobiel te blijven dan een elektrische auto die er uren over doet om weer een paar kilometers aan range te kunnen laden. Ik heb een korte video van de Mirai gemaakt. Klik op deze link: https://youtu.be/_EftbEywTnM 

https://www.toyota.nl/modellen/mirai/index.json

https://www.toyota.nl/over-toyota/milieu/environment/waterstof/waterstof.json

 

Oude artikelen