Chevrolet C10 part 1
In mei 2012 heb ik een fotosessie kunnen maken van een Chevrolet C 10 in politieuitvoering. Wanneer je in de C10 zit heb je niet in de gaten dat de auto volledig in politieuitvoering is uitgevoerd. De grote auto maakt op deze manier
nog meer indruk op de medeautomobilisten dan wanneer hij in burgeruitvoering rond zou rijden. Daarom krijg je ongemerkt meer ruimte in het verkeer. Een hoop verkeersdeelnemers herkennen de auto nog van vroeger. Dat horen we ook wanneer we bij de fotolocatie zijn aangekomen. De eerste persoon die wat over de auto zegt is een oud werknemer van het bedrijf dat de auto’s leverde aan de Rotterdamse politie. Dat was de firma Pietersen en die waren vroeger gevestigd op de Nieuwe Binnenweg. Later verhuisden ze naar de Waalhaven. De man kijkt met een tevreden glimlach naar de imposante auto en zet zijn fiets weg. Hij gaat op een bankje zitten om op het gemak te genieten van het zicht op de auto die hij in zijn jonge jaren nog van de boot heeft mogen rijden. Terwijl ik probeer om wat foto’s te maken komt er alweer iemand op de auto afgelopen. “Die ken ik nog wel, want daar heeft mijn buurjongen vroeger vaak achterin gezeten” , hoor ik de voorbijganger zeggen. Iedereen die het wil krijgt een oude foto van de witte C10.
De auto is weliswaar nog in politietrim uitgevoerd maar hij is niet meer in actieve dienst. Ik ken de witte C10 ook nog van vroeger. Van 1980 tot en met 1983 heb ik in Rotterdam gewoond. Je kon niet op straat kijken of er reed wel een witte C10. Chevrolet was de grote concurrent van Ford. Zij voerden de Chevrolet Apache maar die werd in 1962 opgevolgd door een ½ ton Commercial. Die was er in veel varianten. Als stepside pickup, als fleetside pickup, als extended cab pickup, als sport uitility wagon (de Blazer) als panel delivery van en als carryall suburban. Dat was de uitvoering met ramen en de C10 staat voor Custom 10. Dat hield in dat het laadvermogen een halve ton bedroeg. De Rotterdamse politie koos voor de C10 en in 1963 werden de eerste zes exemplaren afgeleverd. De auto’s uit 1963 hadden nog een heel andere vorm dan de auto’s uit dit artikel. Maar ze hadden al wel de twee openslaande deuren aan de achterkant, de zogenaamde “paneldoors”. De auto’s moesten namelijk praktisch zijn. Er moesten brommers in kunnen en natuurlijk ook arrestanten. Rotterdam was en is nu eenmaal een havenstad en daar moest de politie op hele andere taken zijn voorbereid dan de politiekorpsen in andere steden. Door in de grote stoere en snelle Chevrolets te rijden boezemde de Rotterdamse politie ontzag in. Menigeen die wilde ontsnappen raakte al ontmoedigd op het moment dat hij de auto’s aan hoorde komen. In 1967 werd er op hetzelfde chassis een hoekigere en grotere opbouw geplaatst. Daardoor dwong de auto nog meer respect af. De gefotografeerde auto is bijna 5 meter en 60 centimeter lang terwijl hij breder is dan 2 meter! De eerste Chevrolet C10’s reden nog met zes cilinder motoren met een inhoud van 4,2 liter. Later werden ze vervangen door V8 motoren met een inhoud van 5,7 liter. De voeding werd verzorgd door twee grote 2-traps carburateurs. Omdat deze set zelfs voor de politie te veel vermogen leverde werd er één carburateur geblokkeerd en werd de tweede geknepen. Het rijden in een dergelijke auto was niet voor iedereen weggelegd. De Chevrolet C10’s waren uitgevoerd met tweewielaandrijving op de achterwielen. Het grote vermogen gekoppeld aan de automaat kon ervoor zorgen dat de auto in een slip raakte bij gas geven. Zeker wanneer dat in een bocht gebeurde op een nat wegdek. Daarom werd er door de Rotterdamse politie extreem veel aandacht gegeven aan allerlei rijopleidingen. Je mocht pas achter het stuur van een C10 plaats nemen wanneer je al een aantal proeven van rijvaardigheid had afgelegd in andere kleinere auto’s. Sommigen kwamen nooit op het niveau dat ze met een C10 mochten rijden. De bemanning van een C10 bestond uit een chauffeur en een bijrijder. De bijrijder hoefde niet met de C10 te kunnen rijden. Maar hij moest wel uit de auto om aanwijzingen te geven bij het achteruitrijden en het verrichten van bijzondere manoeuvres.Over twee weken kan je deel twee lezen. Klik op: https://youtu.be/FQk0kWhG8uc om het filmpje te bekijken. In het fotoalbum op de facebookpagina staat een leuke fotoselectie: https://www.facebook.com/media/set?vanity=classiccarsandlifestyle&set=a.3906343582824529