De historie van de VW Kever

Je kan rustig stellen dat de Volkswagen Beetle zoals de Engelsen hem noemen tot één van de bekendste auto’s hoort die ooit gemaakt zijn. Degenen die er geen gehad hebben hadden wel een oom of buurman met een Kever. Ik weet 

nog wel dat mijn ouders en ooms met de Kever reden. Ik kan me nog herinneren dat ik ooit met een oom en een paar neefjes en nichtjes was gaan zwemmen. In een buitenzwembad bij Bergen op Zoom in de buurt. Ik vond het niks want in het water zaten krabbetjes en die beten in je teen als je pech had.
We waren met het hele stel in de Kever van oom Jan. Dat kon makkelijk. De kleintjes zaten gewoon in de kattenbak. Hij had nog een oud model met een klepje waar je aan trok om de reserve benzinevoorraad aan te spreken. In die tijd zat er ook nog een startknop in de auto. Het systeem werkte normaliter
feilloos mits je na het vol tanken het reserveschuifje weer dicht duwde.  Deed je dat niet dan reed je de tank echt tot de laatste druppel leeg. Dat was na het zwemmen het geval en nadat de auto aan de kant was geduwd kon er iemand op pad voor wat benzine. De Kever van oom Jan was een brilkever. In dezelfde kleur blauw als de auto die we in het Wüst museum in Dordrecht hebben
gefotografeerd. Zoals je kan zien heeft de auto geen benzinemeter. Daarom zat er een peilstok in de tank en had je dat handige klepje. Zonder Adolf Hitler was er nooit een Kever geweest. In het begin van de dertiger jaren besloot Adolf Hitler dat er in Duitsland snelwegen moesten komen en een betaalbare auto
voor de burgers. De ontwerpopdracht voor die auto kwam terecht bij het ingenieursbureau van Ferdinand Porsche. In 1938 waren de prototypes klaar en de fabriek kwam in een nieuwe stad met de naam Stadt des KdF Wagens te staan. In het Shire Album “The Volkswagen Beetle” van Jonathan Wood is een
foto te zien waar een groep journalisten uit de prototypes van de Kever is gestapt en van een afstand naar de nieuwe fabriek kijkt. In de oorlog werden op basis van de Kever militaire voertuigen gebouwd. In 1945 viel het gebied waar KdF Stadt in lag onder het bevel van de Britse militairen. Zij beslisten toen dat
de Kever gebouwd moest worden omdat ze hem zelf nodig hadden. Stadt des Kraft durch Freude Wagens werd Wolfsburg genaamd, naar de in de buurt liggende burcht en de KdF wagens worden Volkswagens. Het logo met de Wolf op de burcht zou in de vroege jaren ook op de neus van de Kever zitten. Ooit
kocht ik een oude Kever uit 1962 en daarbij miste het Wolfje op de neus. Dat was voor mij een reden om een eerste bezoek aan de auto- en onderdelen beurs in het Autotron te brengen toen nog in het oude gebouw in Drunen.

Al weer een paar jaar geleden was er bij het Louwman museum een unieke
happening. Omdat men een voorloper van de VW Kever had ontdekt en die feestelijk wilde presenteren waren op het buitenterrein bij het museum keurig op type en jaartal een heleboel oude Kevers neer gezet. Natuurlijk heeft het team van Classic Cars and Lifestyle daar toen foto’s gemaakt. Tijdens het
fotograferen van de Kevers en de accessoires kwamen er tal van herinneringen boven drijven.In 2003 wordt in Mexico de laatste ouderwetse Kever gebouwd. De “new beetle” werd al in 1998 op de markt gebracht. Met het uiterlijk van het oude oermodel en de techniek van de opvolger. Dat was in 1974 de VW Golf. De eerste foto bij dit artikel is geen Kever. Maar een unieke KdF auto uit 1943. Ik heb een leuke video voor je gemaakt: https://youtu.be/Vhv45RDBd9Q
Op mijn Facebookpagina staat een uitgebreid fotoalbum met leuke Kever foto’s:
https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2884912564967641
 

Oude artikelen