MG F bestaat 25 jaar

Wat gaat de tijd toch snel. De MG F bestaat inmiddels al weer 25 jaar. In 1995 kwam de auto waar reikhalzend naar was uitgekeken in Engeland op de markt. In niets leek de F op de oude MG B. De F had namelijk een middenmotor en was
voorzien van een supermodern onderstel in plaats van de bladveren en de starre achteras die de B nog had. In 1996 kwam de F in Nederland op de markt. Voor dat de auto in de showroom stond kon ik er al mee rijden omdat een goede
kennis van me bij Carros werkte en met de auto langs kwam. Het was een groene en de auto reed geweldig. Zo’n MG moest ik ook hebben. Helaas was de auto duur en erg onpraktisch. In de oude MG B was veel meer ruimte om
spullen op te bergen dan in de nieuweling. Het was dus echt een derde auto. De vanaf prijs was in 1996 FL 61.990,00. Voor dat geld kon je ook een superdeluxe Volvo 945 kopen. In Engeland was de auto veel goedkoper waardoor het daar
wel een direct succes was. Bij ons besloot men tot extra promotie. Zodoende kreeg ik een uitnodiging om in 1997 naar Kasteel Wittenburg te komen om een proefrit met de MG F te maken. Ik kan er eerlijk over zijn. We hadden met de

snelste versie mogen rijden en de prestaties vielen erg tegen. Ik reed in die tijd met een Alfa 75 Twin Spark, vandaar. Maar de F bleef knagen. Na 9 jaar kon ik eindelijk een F kopen. Ook in de prachtige metallic groene kleur. Het was een
Nederlandse auto met alle papieren en boekjes en al in mei 1996 geleverd. De MG F reed als een moderne auto en helemaal niet zoals een oude MG B. Ook met open dak zat je heel aardig uit de wind en wanneer je met open dak op de
snelweg reed kon je zelfs de stereoinstallatie goed horen. Je kon door de slimme constructie met de middenmotor keihard rotondes nemen. Ook de remmen waren uiterst modern en het benzineverbruik was veel lager dan dat van de
oude sportwagens. Kortom het was een fijne auto om mee te rijden. Het was alleen erg lastig om er aan te sleutelen. Ik heb zelf de radiateur vervangen en dat was een enorme klus. De halve neus moest worden gedemonteerd. Daarna moest het koelsysteem weer ontlucht worden en dat was ook een hele klus.
Ander punt van aandacht was de mohair kap. Daar kon erg makkelijk mos op groeien en de achterruit van de kap werd erg snel ondoorzichtig. Met een middel van Renovo kon je het ruitje weer helder krijgen en ze hadden ook een middel om het mos te verwijderen. Beide klussen waren zeer tijdrovend maar dan had
je wel een spic en span ogende MG F. In 2007 was ik al weer op de auto uitgekeken en heb ik hem maar verkocht. Hij reed prima maar had naar mijn smaak veel te weinig karakter. Ik heb een korte video gemaakt. Klik op deze link om hem te bekijken:
https://youtu.be/N586xvxMUz0

Op mijn Facebookpagina staat een fotoalbum met een leuke selectie foto’s: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2828030913989140


Oude artikelen