MG boeken

Vanaf de begintijd van de automobiel zijn er boeken over de auto’s gemaakt en verkocht of weg gegeven. Nog steeds worden er erg veel boeken geschreven over de heilige koe. Vaak voorzien van prachtige foto’s. Ooit heb ik zelf met het
idee gespeeld om een boek over autotechniek uit te geven in eigen beheer. Ik kwam toen in contact met een dame van de Lancia club die zelf een prachtig boek had geschreven en dat had laten drukken in China. Zo kon ze een heel
luxe boek met harde kaft en veel foto’s verkopen voor een relatief sympathieke prijs. Dat is leuk want anders wordt de drempel om een boek te kopen wel erg hoog. Persoonlijk heb ik altijd een grens aangehouden van 60 euro of 50 Engelse pond per boek. Ik ben van mening dat er in autoboeken veel foto’s
moeten staan. Dat is leuk. Vroeger werd er ook veelvuldig gebruik gemaakt van tekeningen maar ik prefereer oude zwart wit foto’s. Die geven de sfeer van destijds perfect weer. In 1980 ontwaakte mijn fascinatie voor het Engelse merk M.G. De letters MG staan voor de sportieve auto’s van Morris Garages. Vanaf dat
moment tot 2011 had ik tientallen boeken verzameld. Over de merkhistorie, over verschillende modellen, over de techniek. Je kan het zo gek niet bedenken en ik had het. Mijn eerste aankoop heb ik nog steeds. Het boek luistert naar de titel M.G. The sportscar America loved First. Het staat vol met allerlei zwart wit
foto’s van reclame s en promoties. Zo staat er een foto in van een MG die aan een parachute uit een vliegtuig werd geduwd. Na de veilige landing op de grond moest de auto gestart worden om zo weg te rijden. Helaas sloeg de eerste auto te pletter. Andere boeken volgden en vanaf 1990 ging het snel. Ik had toen een
aantal MG’s en liep allerlei beurzen af. In 2011 werd het echter tijd om de auto’s en de boeken op te ruimen. Tientallen boeken heb ik weg gegeven maar een kleine selectie boeken heb ik gehouden. Zoals twee boeken die laten zien hoe het er vroeger aan toe ging in de fabriek. Of het boek dat gaat over de MG’s die door de Engelse politie werden gebruikt. Heel leuk is ook een boekje in de Japanse taal. Mijn absolute favoriet is echter het boekje The MG companion uit
1960. Daar staat een foto in van Stirling Moss bij een recordauto op een zoutvlakte in Amerika. Ik heb het geluk gehad dat Stirling Moss dat boekje voor mij heeft gesigneerd tijdens een signeersessie in Engeland. Natuurlijk heb ik van mijn resterende set MG boeken een leuke video voor je gemaakt. Klik op de volgende link om hem te zien:  https://youtu.be/_Yp8aaPykTI
In het album op mijn Facebookpagina staat een leuke selectie van mijn foto’s:
https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2762131920579040

Oude artikelen