Vroege Benz in het Louwman museum

Wie kent het huidige automerk Mercedes-Benz niet? Het merk dat sinds jaar en dag de auto’s met de ster bouwt. Het merk uit Stuttgart. Het merk dat de
laatste jaren de Formule 1 domineert met ons idool Lewis Hamilton. In 2010 heb ik met mijn vrouw een bezoek gebracht aan het prachtige museum van Mercedes-Benz in Stuttgart. Daar start de tour met paardengeluiden, net als in
het Louwman museum in Den Haag. Het paard en wagen was immers de voorloper van de auto.  In Stuttgart zijn net als bij Louwman ook pionierwagens te zien van voor 1900. Grappig is het feit dat daar de nadruk ligt op de auto’s
die door Gottlieb Daimler werden gebouwd. Al in 1900 kregen de auto’s van DMG de naam Mercedes. Pas veel later ontstond het huidige Mercedes-Benz. In 1886 bouwt Karl Benz de patent motorcar. In het Louwman museum staat een
zelfde reconstructie als te zien is in Stuttgart en bij het Wüst museum in Dordrecht en bij Mercedes-Benz World in London. Grappig om te zien en er staan ook zeven originele auto’s die in die tijd door Karl Benz gebouwd werden.
De auto’s staan niet helemaal aan het begin van het museum. De route start met een tocht door het donker. In hele donkere gangen zijn allerlei spaarzaam verlichtte pionierwagens te zien. De Benz collectie staat in het daglicht. Het is een hele verademing om daar te lopen. Op mijn foto’s tel ik zeven verschillende
modellen Benz met bouwjaren van 1895 tot en met 1901. De twee auto’s die ik het meest bijzonder vind zijn de Phaeton uit 1895 met een open krukas en de Benz Duc Victoria met zijn originele bekleding en lak en wielen. Ik heb een leuke video gemaakt: https://youtu.be/KmXNFm4wexo
Op mijn facebookpagina staat een album met een leuke selectie van onze foto’s:


Je kan natuurlijk zelf naar het Louwman museum gaan als ze weer open zijn om daar rond te kijken of je kan op de website van het Louwman museum kijken: https://www.louwmanmuseum.nl/Ontdekken/Ontdek-de-collectie.aspx

Oude artikelen