Citroën SM

Ik heb hem altijd prachtig gevonden. De SM van Citroën. Niet omdat Johan Cruijff er mee mocht rijden. Want ik had helemaal niets met voetbal en wist in

die tijd met moeite wie het was. De auto sprak me gewoon heel erg aan. Zeker nadat ik in één van mijn autoboekjes had gelezen dat er een zes cilinder motor
in de motorruimte huisde. En dat die SM wel 220 kilometer per uur kon halen. Dat was in 1970 heel erg hard. Die motor kwam van Maserati en was gekoppeld aan een automatische versnellingsbak of een handgeschakelde versie. De
stoelen waren naar keus bekleed met velours of leer. De auto was voorzien van allerlei luxe accessoires. Tussen 1970 en 1975 werden er iets minder dan 13.000 auto’s gebouwd. Daarom zie je ze niet erg veel. De auto van onze foto’s
dat wil zeggen de zilverkleurige met kenteken AR-98-42 hebben we een keer bij circuit Zandvoort gespot. Jaren eerder hebben we bij het van der Valk hotel in Wassenaar ook een aantal van deze zeer apart vorm gegeven iconen kunnen fotograferen. Ik heb een korte video voor je: https://youtu.be/qC8ZKP6Fjko
In het fotoalbum op mijn Facebookpagina staat een leuke fotoselectie:
https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2714462558679310
 

Oude artikelen