Buitenspiegels

Het was op een woensdag. Op 25 maart om precies te zijn. De kilometerteller van mijn auto toonde een absurd lage kilometerstand voor een auto van vier
jaar en acht maanden oud namelijk 15.600. Toen ik in Wassenaar langs van der Valk over de Rijksstraatweg reed zag ik dat mijn rechterbuitenspiegel enorm trilde. Ik besloot om zo snel mogelijk te stoppen en te onderzoeken waarom de
spiegel zo trilde. Hij bleek zo goed als los te hebben gelaten van zijn houder. Ik was net op tijd om de spiegel zelf in de kofferbak te leggen. Een dag later kon ik hem weer vast lijmen. De tijd zal uit wijzen of hij goed blijft zitten. Nadat ik de
spiegel in de kofferbak had gelegd vervolgde ik mijn reis. Dat was wel even wennen want iedere keer als ik in de rechterbuitenspiegel keek zag ik een zwart vlak. Heel erg lastig om zo te rijden. Ik ben namelijk enorm gewend aan mijn twee elektrisch verstelbare  buitenspiegels terwijl ik jaren met één buitenspiegel
heb gereden.  Vroeger zat een rechterbuitenspiegel namelijk niet standaard op een auto gemonteerd. En nog heel veel vroeger hadden auto’s helemaal geen spiegels omdat er toen zo weinig verkeer was. Dat kan je goed zien bij de foto van de Riley die op het circuit van Zandvoort racet met een Peugeot en een Lancia. Geen van de drie deelnemers heeft een buitenspiegel. Op een bepaald moment werd het verplicht om in ieder geval aan de bestuurderskant een
buitenspiegel te hebben. Die je vanaf de stoel kon verstellen. De spiegels voor op de schermen van de Rover P 6 zijn wel leuk om te zien maar niet verstelbaar vanaf de zitplaats en voldoen dus niet voor de apk. Behalve een buitenspiegel is een binnenspiegel ook verplicht. De apk eisen kan je op deze website in zien: https://handboek.rdw.nl/personenautos/carrosserie/spiegels.
Ik heb ook een leuke video gemaakt:https://youtu.be/sNe0S-QvptA  
Op mijn Facebookpagina staat een leuke selectie van foto’s met autospiegels:
https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=2700322206760012 

Oude artikelen