Zuinig rijden met je (elektrische) auto

Jaguar claimt voor de nieuwe I Pace een enorme actieradius. Die de peperdure auto in de praktijk niet schijnt te halen. Op zich is dat niet raar want ook bij auto’s met
verbrandingsmotoren zijn de verbruikscijfers van de fabrikanten ook altijd veel rooskleuriger dan de cijfers die je zelf weet te realiseren. Bij mijn redactionele Golf haal ik nooit de door de fabriek opgegeven waardes maar dat boeit me niet omdat ik op tijd de benzinetank vol kan gooien en weer door kan gaan. Bij een elektrische auto is dat
lastiger. Het rijden met een volledig elektrische auto is net zo’n avontuur als vroeger naar Engeland met een Volvo stationcar die alleen maar op LPG kon rijden. En slechts een actieradius had van iets meer dan tweehonderd kilometer. Zo hebben we een keer in een heel duur hotel moeten overnachten omdat de LPG pomp al was gesloten omdat er toch niemand LPG kwam tanken. Je kan natuurlijk veel doen om zuiniger te rijden.
Dat kan bij elektrische auto’s ook. Hier zijn wat nuttige tips die je gedeeltelijk ook kan gebruiken voor auto’s met brandstofmotoren. De actieradius is trouwens nooit gelijk en is ook afhankelijk van de temperatuur en de wind en het soort asfalt en de soort en maat van de banden. Hier is de eerste tip: zorg er voor dat je banden op de juiste spanning staan. Controleren en eventueel op spanning brengen doe je bij KOUDE banden waar bijna of niet mee gereden is. De tweede tip is: gebruik je cruisecontrol.
Dat doe ik overal. In de stad stel ik in op 53 en daarbuiten op 83 of 103 of 123 of 133 kilometer. Bij die laatste snelheid zie ik direct op de verbruiksmeter dat de auto dan aanzienlijk minder zuinig rijdt terwijl ik bij 103 zie dat de auto veel zuiniger rijdt dan bij 123. Gebruik je overdrive of hoogste versnelling om te cruisen op langere stukken. Dat was de derde tip. Tip nummer vier: probeer om files te vermijden want optrekken en
afremmen kost veel energie. Het kost trouwens veel meer energie om een zware elektrische auto met batterijpakket  in beweging te brengen dan mijn Golf van ruim 1100 kilo. Om die reden is tip nummer 5 ook logisch: laadt alleen spullen in je auto die je nodig hebt en haal overbodige ballast uit de auto. Tip nummer zes: houd tijdens het rijden de ramen dicht. Het verbetert de luchtweerstand enorm en zo rijd je weer
zuiniger. Tip zeven geldt voor een elektrische auto: verwarm thuis je accupakket en je auto vast voor in de winter terwijl de auto aan de lader staat. De capaciteit van het accupakket daalt namelijk dramatisch wanneer de temperatuur zakt. Tip 8 is voor een hoop mensen onaangenaam: gebruik in de winter bij een elektrische auto alleen de stoelverwarming en laat de verwarming uit. In tegenstelling tot bij een auto met
brandstofmotor wordt de verwarming in een elektrische auto niet warm door de warmte van de verbrandingsmotor maar moet het batterijpakket de stroom leveren voor de elektrische kachel. Tip negen is de laatste tip: het is erg leuk om snel op te trekken maar het kost enorm veel energie. Trek daarom rustig op en laat de auto
uitrollen bij stoplichten of op andere plekken waar je moet stoppen. Je zal zien dat je actieradius aanzienlijk toe neemt wanneer je deze rijstijl toepast. Bijkomend voordeel: het scheelt ook snelheidsovertredingen. Bij Jaguar worden er inmiddels cursussen gegeven om zuiniger te rijden. Maar dat is natuurlijk niet leuk als je een snelle auto hebt. Hier is mijn filmpje Van lader naar laadpaal:  https://youtu.be/OH6YKwXqBSw


Oude artikelen