Hoe groen is elektrisch rijden?

Dankzij de enorme lobby van de overheid worden er steeds meer hybride en 100%  elektrische auto’s verkocht in Nederland. De auto’s zijn voorzien van een elektromotor en zouden daarom beter zijn voor het milieu. Het lijkt erop dat de
hybride en de elektrische auto recent zijn ontwikkeld. Het idee is echter helemaal niet nieuw. In 1898 ging Ferdinand Porsche aan het werk bij de firma Lohner. In Wenen in Oostenrijk. Een paar jaar eerder had hij al bedacht dat hij
een naaf kon aandrijven met behulp van een elektromotor. Bij Lohner werd dat concept toegepast en werd er een automobiel gebouwd met twee elektromotoren die de voorwielen aandreven. Er was een batterijpakket nodig
dat 1800 kilo woog. Daardoor was het voertuig zo goed als onhandelbaar en was het beklimmen van een heuvel of berg kansloos. Om een deel van die zware accu’s kwijt te raken bedacht Porsche de volgende oplossing. In 1901
bouwde hij de Mixte. In plaats van de zware batterijen bouwde hij een verbrandingsmotor in van het Duitse merk Daimler. Die motor dreef  een dynamo aan die de elektriciteit op wekte om de elektromotoren die op de voorwielen waren gemonteerd van voldoende stroom te voorzien. Daarmee
realiseerde hij de eerste hybride auto. Naast deze hybride van Porsche kwamen er meer elektrische auto’s op de markt.  Mercedes-Benz had al vroeg elektrisch aangedreven transportwagens in productie. Het in London gevestigde warenhuis
Harrods reed vanaf 1919 tot 1930 met Walker vans. Dat waren (Amerikaanse) elektrische auto’s. Met een topsnelheid van 25 mijl leeg en 19 mijl beladen voldeden ze prima om bestellingen af te leveren in het drukke London. In Amerika waren de elektrische auto’s mateloos populair. Dat kwam doordat ze beter waren voor de luchtkwaliteit. Ook tegenwoordig is dat een moverende reden om voor een elektrische auto te kiezen. Auto’s met verbrandingsmotoren stoten namelijk schadelijke gassen uit en de uitstoot daarvan moet worden verminderd. Een elektrisch aangedreven auto stoot geen schadelijke gassen uit. Tenminste niet op de plek waar de auto zelf rijdt. Een hoop mensen vergeten
namelijk dat de benodigde elektriciteit uit een elektriciteitscentrale komt. De meeste centrales zijn totaal niet milieuvriendelijk. Ze zijn vaak olie- of gasgestookt, soms worden er zelfs nog kolen gebruikt en het kan ook zijn dat de stroom uit een kerncentrale komt. Het is daarom een fabeltje om te zeggen dat
elektrische auto’s minder vervuilend zijn dan de voertuigen die met een verbrandingsmotor rond rijden. Het betekent wel dat de vervuiling op een andere plaats voor komt. Maar zijn de hybride of elektrische auto’s nu goed voor het milieu? Op de plek waar de voertuigen worden ingezet verbetert de luchtkwaliteit aanzienlijk. Maar of dit goed is voor het milieu is afhankelijk van
hoe de elektriciteit wordt opgewekt. Alleen als het gebeurt met zonne- of windenergie is het een groen alternatief voor fossiele brandstoffen. Wanneer je tenminste niet kijkt naar de milieuvervuiling die plaats vindt tijdens de productie van de nieuwe auto. Want het produceren van een nieuwe auto is net zo milieu vervuilend als jaren lang rijden met een ouderwetse auto met brandstofmotor.
Daarom is het heel erg interessant om klassieke auto’s om te bouwen om er elektrisch mee te gaan rijden en het ziet er nog leuk uit ook. Hier is een kort 

filmpje: https://youtu.be/JVJNgjLcPKk  


Oude artikelen