50 jaar Paradiso

Het klinkt wellicht raar maar ik ben nog nooit in Paradiso geweest. Toch heb ik samen met mijn vrouw de gang naar het Amsterdam Museum al gemaakt om naar de expositie in het museum over Paradiso te kijken.
Ik kom graag in het Amsterdam museum. Vlakbij het museum is het Begijnhof. Dat is een oase van rust midden in de stad. De reden dat ik nooit in Paradiso ben geweest is heel simpel.
Ik ging nooit naar optredens waarvoor betaald moest worden maar uitsluitend naar gratis concerten. Het geld dat ik op die manier uit spaarde gaf ik uit aan elpees. Toch heb ik de nodige artiesten live gehoord. Zo heb ik Herman Brood in het Zuiderpark zien en horen spelen en Gruppo Sportivo bij een festival in Rotterdam Zuid en Di-rect op het Haagse Malieveld.
Het Goede Doel trad op tijdens de Interac en tijdens een feest op de middelbare school speelde Earth and Fire. Ze speelden zo hard dat de conrector na een paar noten de stoppen er uit draaide omdat hij bang was voor klachten uit de buurt wegens geluidsoverlast. De expositie over 50 jaar Paradiso geeft een beeld van de diversiteit aan artiesten die er hebben opgetreden.
Natuurlijk heeft Herman Brood er gespeeld, net zoals Nina Hagen. De Sex Pistols en Prince traden er op en de Rolling Stones en Blondie. Er zijn allerlei foto’s te zien onder andere van Anton Corbijn en je hoort muziekfragmenten. Wanneer je van muziek houdt is 50 jaar Paradiso een absolute must. Je kan er nog tot en met 19 augustus heen.

Oude artikelen