Een hele veelzijdige lens

Fotografie is voor veel mensen een enorm leuke hobby. Ik fotografeer vanaf mijn veertiende en kort daarna kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera. Op een bepaald moment kwam ik in het bezit van twee Olympus OM1 body’s en drie primelenzen. Daar heb ik jaren met heel veel plezier mee gewerkt tot ik in 2007 overstapte naar een digitale spiegelreflex camera.

Canon 18-55 EF-S lens

Het werd een Canon EOS 400 D met een 18-55 kit lens. Dat was de eerste keer dat ik foto’s kon maken met een zoom lens en er ging een wereld voor me open. Later leerde ik dat de 18-55 lens door de cropfactor van de camera overeen kwam met een 28,8- 88 lens op een full frame camera. Wat een enorm gemak was dit. Al snel kwam er een tweede body met een 55-200 lens en dat was een heerlijke set. Maar het nadeel was wel dat je nooit met één camera op pad kon.

Canon 18-135 EF-S lens

Daarom kocht ik in 2011 naast de 18-55 lens een 18-135 IS lens bij en daar was ik zeer tevreden mee. In 2012 werd de Canon EOS 400 D vervangen door een 550 D. Met de 18-135 lens er op heb ik menig evenement geschoten. Het bedieningsgemak was super en de lens was heel breed inzetbaar.

Door de crop-factor van de camera is de 18-135 lens vergelijkbaar met een 28,8-216 lens op een full frame camera. Dus je begrijpt dat je er echt veel mee kan zonder lenzen te wisselen. Inmiddels is er een STM versie van de 18-135 IS lens gekomen.

Nano 18-135 Lens

Met de STM lens kan je leuke filmpjes maken. En naast de 18-135 IS STM heb je nu ook een zogenaamde nano lens: dat is de 18-135 IS USM lens. Die werkt weer sneller bij het filmen en het is een genoegen om er mee te werken. Nog een kleine tip: in het begin had ik op mijn EF-S lenzen uv filters ter bescherming zitten. Maar tegenwoordig zet ik op alle lenzen een zonnekap.
De filters blijven achterwege omdat ze met de foto meer kwaad dan goed doen en de zonnekap dient nu ter bescherming van de lens. Voor een nieuwe 18-135 IS USM lens ben je op het moment van schrijven 379 euro kwijt en voor de zonnekap €44,95.

Oude artikelen