Paleis Soestdijk wordt een hotel


Paleis Soestdijk krijgt nieuwe bestemming


Paleis Soestdijk wordt een hotel. Met slechts veertien kamers. Wat zal een nachtje daar wel niet gaan kosten. Ik vind het jammer dat het geen museum wordt. Of blijft zoals het is. Want het is een unieke plek. 
Vanaf het moment dat het publiek naar het Paleis kon ben ik er vele malen geweest. Om diverse redenen. Omdat ik vroeger als kind op Koninginnedag graag voor de tv zat om het defilé bij Paleis Soestdijk voorbij te zien trekken was ik er zeer benieuwd naar hoe het Paleis er in werkelijkheid uit zag. Maar ook omdat mijn moeder nadat mijn vader plotseling overleden was aan een hartaanval een foto koesterde waarop mijn vader met een aantal collega’s samen met Prins Bernhard op de foto stond. Die foto was ooit op Paleis Soestdijk genomen na een gemeenschappelijk etentje. Ik had de foto nooit goed bekeken en dacht jaren dat het om een reunie van zijn jaarclub ging. 

Tot ik een keer aandachtig keek en een man met een anjer op de foto zag. In 2007 ging ik met mijn vrouw voor het eerst naar Paleis Soestdijk. Daar was ik erg enthousiast over en toen ik het aan mijn moeder vertelde antwoordde ze met “daar heb ik met je vader wel eens gedineerd”. Verschil moet er zijn nietwaar. Sinds mijn eerste bezoek in 2007 heb ik het gebouw zien veranderen.
Er moet in de toekomst dringend wat aan gedaan worden. Het schijnt dat de restauratie van het gebouw 100 miljoen kost. Maar het is een unieke plek. Waar geschiedenis geschreven is. Ik heb een aantal leuke foto’s gemaakt. Die zijn te zien op: https://www.facebook.com/pg/classiccarsandlifestyle/photos/?tab=album&album_id=1223319517793629. Ik heb ook een kort filmpje gemaakt. Dat is hier onder te zien. Veel kijkplezier en vergeet niet dat je nog tot eind van het jaar naar Paleis Soestdijk kan gaan. 

 

Oude artikelen